Recensie: Oog om oog – M.J. Arlidge

M.J. Alrlidge, de creator van de Helen Grace serie, gooit het in zijn nieuwe boek het over een andere boeg. In Oog om oog zijn niet zozeer rechercheurs, maar voornamelijk misdadigers en hun slachtoffers aan het woord. Dit levert gelijk de volgende intrigerende vraag op: wat zou jij doen als je een verkrachter, moordenaar of mishandelaar van je kind, ouder of zus zelf kon laten boeten voor hun daden?

Zes criminelen in Engeland hebben anonimiteit verkregen. Door de ongelooflijke wreedheden uit hun verleden leek een nieuwe start en re-integratie onmogelijk, totdat de overheid besloot hen een tweede kans te geven: elk van hen kreeg een nieuwe identiteit, in een nieuwe stad, met een nieuwe baan – en niemand die het ooit te weten zou komen. Dat dachten ze tenminste.

Sociaal medewerkster Olivia begeleidt gevangenen om te re-integreren in de maatschappij. Maar als de échte identiteit van haar ex-gevangenen gelekt wordt aan de familie van het slachtoffer maakt Olivia kennis met de meest duistere kanten van de mens. Want de familieleden willen allemaal, stuk voor stuk, gerechtigheid voor het onrecht dat hun geliefden jaren geleden is aangedaan. En zeg nou eerlijk, wie zou er geen wraak willen voor een onvergeeflijke daad?

Wie zou dat inderdaad niet willen? De crimineel daadwerkelijk laten boeten voor zijn daden? M.J. Arlidge neemt ons in Oog om oog mee in de fascinerende wereld van wraak en tweede kansen. Want hoe graag je iemand ook wil laten boeten voor zijn daden, wordt je er zelf daadwerkelijk beter van? Bepaalde zaken krijg je immers nooit meer terug, hoe zwaar je iemand ook straft. De auteur neemt ons mee in al deze overwegingen, maar laat ons ook meekijken in het hoofd van de dader. Want alhoewel ze de kans krijgen om anoniem een nieuw leven op te bouwen, lopen zij ook tegen moeilijkheden aan. Want is het wel zo gemakkelijk om je driften te beteugelen en je oude leven voor altijd achter je te laten? Wat dat betreft levert Oog om oog in dit geval ook interessante gewetensvragen op waar de lezer over na kan denken. In hoeverre hebben veroordeelde misdadigers nog een kans op een nieuw bestaan? En in hoeverre is het terecht dat slachtoffers in dit geval recht in eigen hand nemen?

M.J. Arlidge laat in zijn boek diverse mensen aan het woord. Verschillende daders en slachtoffers passeren de revue. Mooi is te zien hoeveel variatie er in de verschillende mensen zit. Waarbij de een zijn leven weer aardig op de rit krijgt en daadwerkelijk zijn leven probeert te verbeteren, lijkt de ander vooral slachtoffer te worden van zijn eigen driften. Hierin wordt in Oog om oog ook het subtiele verschil tussen slechtheid en ‘het niet anders kunnen wegens de omstandigheden’ belicht. Gezien het uiteindelijk om het oplossen van een misdaad gaat, is het in Oog om oog tot het eind spannend hoe het precies zit. Hiermee tovert M.J. Arlidge nog een leuke verrassing uit zijn hoge hoed.

Oog om oog levert interessant leesvoer op over de relatie tussen dader en slachtoffer en de dunne scheidslijn tussen goed en fout. Een boeiende belichting van een interessant fenomeen.

M.J. Arlidge is bekend van de serie over rechercheur Helen Grace. Daarnaast heeft hij ook enkele op zichzelf staande boeken geschreven, waarvan Oog om oog er een is. Al zijn boeken verschenen bij uitgeverij Boekerij.