Recensie: Tunnel van botten (Cassidy Blake #2) – V.E. Schwab

Auteur Victoria (V.E. Schwab) heeft al vele boeken in diverse genres en voor verschillende leeftijden geschreven. De trilogie over Cassidy Blake is in het Engels al even uit, maar verschijnt inmiddels ook in het Nederlands, in een mooie gelimiteerde uitgave met bedrukt boekblok en kunst toegevoegd aan het boek. Het tweede deel Tunnel van Botten is recent verschenen.

‘Cassidy Blakes ouders zijn The Inspectors, een (best wel amateuristisch) team spokenjagers. In tegenstelling tot haar ouders, die in het duister tasten, kan Cassidy wél geesten zien. Sterker nog, haar beste vriend Jacob is een geest.

Problemen achtervolgen Cassidy, nu nog meer dan normaal. Het televisieprogramma van haar ouders brengt haar naar de spookachtigste steden over heel de wereld, en nu is ze met Jacob in Parijs. Maar ook al is het heerlijk om croissants te eten onder de Eiffeltoren, in de griezelige catacomben spookt het daadwerkelijk. Wanneer Cassidy per ongeluk een gevaarlijke en sterke geest wakker maakt, moet ze de hulp inschakelen van oude en nieuwe vrienden om een eeuwenoud mysterie te ontrafelen. Maar de tijd tikt door en de geest wordt steeds sterker. En als Cassidy’s missie faalt, zal hij Parijs voor eeuwig teisteren…’

Tunnel van botten speelt zich deze keer niet af in Edinburgh maar in Parijs. De ouders van Cassidy gaan opnieuw een aflevering van The Inspectors opnemen, wat betekent dat ook Cassidy zich weer op spookachtige plekken zal bevinden. Tunnel van botten is hierin een logisch vervolg op Stad van geesten omdat Cassidy zich duidelijk verder heeft ontwikkeld in haar gaven. Ook wordt er regelmatig verwezen naar de personages die in dit eerste deel een rol speelden. Alhoewel de opzet van het boek gelijk is aan het voorgaande, worden er daadwerkelijk wel nieuwe elementen in geïntroduceerd. Een nieuw type geest bijvoorbeeld en andere mensen waar Cassidy weer zaken van leert. Ook Jacob verandert gedurende Tunnel van botten en levert nog een interessant verhaallijntje op. Dit zorgt voor best angstige momenten in het verhaal en nieuwsgierigheid naar hoe deze verhaallijn zich verder gaat ontwikkelen.

Het is duidelijk dat V.E. Schwab gek is op de verhalen van Harry Potter. Tunnel van botten staat namelijk vol met verwijzingen naar deze boeken. Denk aan de vier afdelingen van de school en verschillende spreuken. Soms zijn deze verwijzingen wat te veel van het goede. Wel zijn de magische en spookachtige elementen in dit boek sterk aanwezig. Hierbij wordt de sfeer van Parijs mooi gecombineerd met bijvoorbeeld begraafplaatsen en catacomben. Dit levert weer een heel andere duistere sfeer op dan bijvoorbeeld in Edinburgh het geval was. De zwarte, niet altijd even goed gehumeurde, kat Grim levert nog een extra grappige dimensie aan het boek. De lezer zal ook daadwerkelijk merken dat Cassidy verder komt ten opzichte van haar gave.

Tunnel van botten is opnieuw een heerlijk spookachtig verhaal voor de jongere lezers onder ons. Maar de oudere generatie zal zich zeker ook met deze rijke belevingswereld van Cassidy Blake kunnen vermaken!

De trilogie over Cassidy Blake start met Stad van geesten en Tunnen van botten is hierin het tweede deel. Deze boeken verschijnen net als het andere werk van Victoria (V.E. Schwab) bij Boekerij, Best of Fantasy.