Recensie: De Blik van Medusa – Natalie Haynes

Medusa wordt gezien als het meest monsterlijke wezen van de drie Gorgonen uit de Griekse mythologie. De Gorgonen zijn de drie dochters van zeegod Phorcys en zeemonster Ceto. Medusa spreekt natuurlijk tot de verbeelding door de bos slangen op haar hoofd en is het bekendst van de mythe van held Perseus. Deze mythe is nu juist datgene waar auteur Natalie Haynes haar licht op werpt. En in dit verhaal is Medusa niet zozeer een monster maar meer een ongewild slachtoffer van de omstandigheden.

‘Medusa is de enige sterfelijke dochter in een familie van Gorgonen. Terwijl ze opgroeit met haar twee zussen beseft ze al snel dat zij de enige van het gezin is die ouder wordt, verandering ondergaat en kwetsbaar is.

Wanneer de god en heerser van de zee, Poseidon, in Athenes heilige tempel een onvergeeflijke misdaad begaat, neemt de godin wraak op een onschuldige: Medusa. Haar leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Verbijsterd ziet ze dat haar prachtige krullen vervangen zijn door slangen en merkt ze dat haar blik elk levend wezen in steen verandert. Medusa kan nooit meer naar haar geliefden kijken zonder ze te doden. Ze is gedoemd tot een leven in het halfduister, totdat Perseus aan zijn queeste begint om het hoofd van een van de Gorgonen te pakken te krijgen.

De blik van Medusa is het door vele stemmen vertelde verhaal over een jonge vrouw die een monster werd. En over de vraag of ze ooit wel echt een monster is geweest.’

En dat is nu juist het belangrijkste kenmerk van het verhaal wat Natalie Haynes ons in De blik van Medusa wil vertellen. Medusa is hier een sterfelijk meisje, die door invloeden van buitenaf het slachtoffer wordt van wraak van een godin. Hierdoor krijgt ze ongewild de macht om mensen en goden te vermoorden door hen alleen maar in de ogen te kijken. Zelfs na een gebeurtenis, die tot haar einde zou moeten leiden, kan de lezer alleen maar meeleven met de onschuldige sterveling, die ongewild levende wezens in steen veranderd. En naast Medusa maken ook de andere mythologische figuren een transformatie door. Goden en godinnen lijken niet zo geweldig en zuiver, zoals ze in eerste instantie lijken. En een grote hoeveelheid intrige en machtsvertoon maakt dat er beslissingen worden genomen, waar onschuldige wezens het slachtoffer van worden. Wie is nu goed en wie is kwaad? Niets is wat het lijkt in De blik van Medusa.

Natalie Haynes heeft De blik van Medusa goed leesbaar gemaakt door het gebruik van toegankelijk taalgebruik, korte zitten en overzichtelijke hoofdstukken. Waar de Griekse mythologie natuurlijk best complex is met de vele goden en godinnen die het toneel bestrijken, weet Natalie Haynes er een overzichtelijk verhaal van te maken. De emoties van Medusa en haar zusters worden uitgebreid beschreven, wat zorgt voor gevoelens van empathie en medeleven voor deze bijzondere personages. De lezer beleeft het verhaal door de ogen van verschillende personages, waardoor men veel meekrijgt van de innerlijke gedachten en motivaties van deze persoonlijkheden. De mythologische figuren worden hiermee tastbaarder, bijna menselijk en dat maakt dat De blik van Medusa leest als een spannend roman.

De blik van Medusa is zowel voor oude bekenden als nieuwelingen binnen de Griekse mythologie. Natalie Haynes heeft de mythologie van Medusa toegankelijk opgeschreven waarbij ze vooral de menselijkheid achter dit mythische figuur goed belicht. Dit boek zal je anders naar karakters zoals Medusa doen kijken.

De blik van Medusa is in het Nederlands vertaald door uitgeverij Boekerij Meulenhoff en komt in een mooie en smaakvolle hardcover editie. De papieren omslag is aan beide kanten bedrukt met een verschillende afbeelding, waardoor je kunt kiezen welke omslag je voorkeur heeft. De gebonden uitgave onder deze omslag is ook bedrukt met een afbeelding. Het boek is vanaf deze week verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.