Recensie: Stervensuur (Nemez & Sneijder #1) – Andreas Gruber

Andreas Gruber is in Duitsland een grote thrillerschrijver, die al sinds 1996 schrijft. In 2013 verscheen van zijn hand het eerste deel in de serie over rechercheur Sabine Nemez en profiler Maarten S. Sneijder. Inmiddels zijn er al zeven delen verschenen. In de Nederlandse taal verschijnt Stervensuur grofweg tien jaar later. Voordeel hierbij is dat we na dit deel zeker nog zes boeken tegoed hebben van deze thrillerauteur:

‘Als je er binnen 48 uur achter komt waarom ik deze vrouw heb ontvoerd, zal ze in leven blijven. Zo niet, dan sterft ze.’
Met dit bericht begint het perverse spel van een seriemoordenaar. Hij hongert zijn slachtoffers uit, verdrinkt ze in inkt of giet ze levend in beton.

Rechercheur Sabine Nemez uit München is wanhopig op zoek naar een verklaring, een motief. Pas als ze een Nederlandse collega binnenhaalt, de markante profiler Maarten S. Sneijder, ontdekken ze in elk geval één patroon: een oud kinderboek dient als wrede inspiratiebron voor de dader – en dat herbergt nog veel meer sinistere ideeën…’

Stervensuur pakt de lezer gelijk bij de strot door het beschrijven van een wel heel akelige en angstaanjagende moord. Al vanaf de eerste bladzijde is duidelijk dat Andreas Gruber voor zijn lezers geen genade kent en rustig de meest heftige gebeurtenissen kleurrijk beschrijft. Liefhebbers van thrillers met een flinke dosis aan horrorelementen kunnen met Stervensuur hun hart ophalen. Diverse gruwelijke moorden komen aan bod en de een lijkt nog meer van het tot de verbeelding sprekende gruwelijkheid te zijn dan de ander. Andreas Gruber heeft hierin duidelijk een oog voor detail, gezien hij hierin gebruik maakt van een oud (daadwerkelijk bestaand) Duits kinderboek. De verwijzing naar de verschillende details en symboliek maakt dat de lezer bijna geneigd is om het desbetreffende kinderboek zelf aan te schaffen om dit eens beter te bekijken. Tot op het eind houdt Andreas Gruber Stervensuur spannend door het verweven van onverwachte gebeurtenissen met grillige personages.

Rechercheur Sabine Nemez is hierin een toegankelijk en herkenbaar personage. Ze is een jonge vrouw met dromen en de wil om deze na te jagen. Daarnaast zijn haar reacties en de wil om uit te zoeken wat er precies gebeurd is erg logisch gezien de mate waarin de heftige gebeurtenissen haar raken. Maar de stiekeme favoriete personage is toch profiler Maarten S. Sneijder. Er is iets met de combinatie van genialiteit met absurde gewoonten dat dit soort personages heel geliefd en aandoenlijk maakt. Deze profiler geeft een toch al sterk opgebouwde en spannende thriller extra kleur mee met zijn liefde voor vanille thee, bepaald soort boekhandels, wiet en acupunctuur. Er vindt ook een duidelijke groei plaats in de werkgerelateerde en zelfs persoonlijke band tussen hem en rechercheur Nemez. En juist deze ongebruikelijke en niet alledaagse duo’s kun je eigenlijk alleen maar in je hart sluiten. Er zijn natuurlijk nog vervolgdelen over dit duo en uitgever AW Bruna heeft er in ieder geval twee gepland staan om in de komende tijd te gaan vertalen.

Stervensuur is een heerlijk enge thriller met unieke eigengereide personages en het gebruik van veel symboliek en details door het boek heen. Dit maakt dat het werk van Andreas Gruber niet alleen gemakkelijk wegleest, maar ook een heerlijke nieuwe toevoeging betekent in het thriller/horrorgenre. Aanrader voor iedereen die houdt van thrillers met een flinke dosis gruwelijkheid.

Voor Andreas Gruber betekent schrijven ‘het kunnen verzinnen van interessante personages zonder in een psychiatrisch ziekenhuis te belanden en het op een originele manier vermoorden van mensen zonder in de gevangenis te belanden.’ Daarnaast houdt hij van de bioscoop, reizen en is een gepassioneerd drummer. Zijn boek Stervensuur is gepubliceerd door uitgever AW Bruna en ligt nu bij de boekhandels. Twee vervolgdelen, getiteld Doodvonnis en Apotheose staan gepland voor verschijnen in 2024 en 2025.