Recensie: Waar bloed bevriest – Giles Kristian

De liefhebber van historie zal de naam Giles Kristian vast wel bekend in de oren klinken. Deze auteur is namelijk ook de schrijver van de boeken Lancelot en Camelot, waarin hij deze legendes opnieuw leven in blaast. In Waar bloed bevriest gooit hij het genre technisch op een heel andere boeg. Maar als de eclectische persoon, dat hij is, besluit hij dit net als zijn eerdere werk uit te geven onder zijn eigen naam Giles Kristian.

Erik Amdahl en zijn dochter Sofia vertrekken op een lang beloofde skitocht tot diep voorbij de noordpoolcirkel. Voor Erik is dit de kans om de band met zijn enige overgebleven dochter te herstellen, nadat haar zus om het leven kwam bij een tragisch ongeval. Voor Sofia is dit het bewijs dat haar vader haar vertrouwt en haar als een volwassene behandelt.

Op de eerste dag in de besneeuwde wildernis, als de temperatuur ver onder nul daalt, dwingt een ongeluk hen op zoek te gaan naar hulp en onderdak. Vlakbij vinden ze het huis van een stel dat ze eerder hebben ontmoet en dat hen welkom heet. Erik is opgelucht. Hij gelooft dat het ergste voorbij is. Hij denkt dat Sofia nu veilig is. Maar het tegendeel is waar.

Want Erik en Sofia zijn die avond niet de enige bezoekers van het echtpaar, en als ze getuige zijn van iets verschrikkelijks, moeten ze vluchten voor hun leven. In het onherbergzame sneeuwlandschap ontstaat een huiveringwekkend gevecht tegen hun achtervolgers en de natuur.’

Wanneer je het op dit moment koud hebt en baalt van de winter, dan is vooral het advies Waar bloed bevriest te lezen. Na het lezen zul je het nooit meer koud hebben en de winters in Nederland stukken meer gaan waarderen. Want deze thriller is ijs en ijskoud in meerdere opzichten. De lezer volgt in het verhaal een gezin dat het leven weer probeert op te pakken na de tragische dood van één van de kinderen. Wat er precies gebeurt is wordt door Giles Kristian gaandeweg Waar bloed bevriest vertelt. In een bijna wanhopige kans om de band te herstellen gaan vader en dochter uiteindelijk toch een skitocht maken door de koude wildernis. Dit alleen laat al de rillingen over de rug lopen, de kou, de afgelegen plek en het feit dat het zonder tegenslag al best een uitdaging is om hier ongeschonden uit te komen. De extreme kou en de mogelijkheid tot winterstormen zijn constant aanwezig en er kan zo simpel iets misgaan, wanneer je kompas het niet doet, of je simpelweg niet voorbereid genoeg bent om zo’n tocht te gaan maken. Voor je het weet ben je verdwaald, want onder een dikke pak sneeuw lijkt alles op elkaar. Maar juist dit afgelegen koude landschap levert ook een uniek decor en zet een uitstekende kille sfeer neer voor een Scandinavische thriller.

Wat daarnaast veel kilheid maar ook een flinke dosis spanning oplevert, is het feit dat Erik en Sofia constant op de vlucht zijn voor hun achtervolgers. Met nergens een mogelijkheid om te schuilen, even uit te rusten of zichzelf te beschermen tegen de elementen. Juist dat gegeven levert een constante spanning om, maar ook een beeld van de onmenselijke wilskracht en doorzettingsvermogen dat deze twee mensen hebben om te blijven vluchten. Giles Kristian geeft zijn thriller debuut ook een soort van spiritualiteit of bijna een bovennatuurlijk element mee. In Waar bloed bevriest zien de personages bepaalde zaken, waarbij de lezer zich zal afvragen of dit veroorzaakt wordt door de barre en levensbedreigende omstandigheden of dat de personages op dat moment inderdaad in contact staan met iets mystieks. Juist dit gegeven geeft Waar bloed bevriest een extra unieke sfeer. Ook schept dit extra aandacht voor de thematiek die Giles Kristian aanstipt met zijn verhaal, zoals het verwerken van een heftig verlies en de bijzondere band tussen vader en dochter. Er is zelfs nog ruimte voor andere actuele thematiek, die de lezer aan het denken zal zetten. Het enige punt wat jammer is, is dat niet alle vragen die de lezer zal hebben aan het eind beantwoord worden. Maar misschien heeft Giles Kristian dit juist zo bedoeld?

Waar bloed bevriest zal je doen rillen, huiveren en op het puntje van je stoel laten zitten. Wanneer je dit boek na het lezen dicht zal slaan, is het weer in Nederland zo koud nog niet…

Beoordeling: 8 ½ /10

Giles Kristian is auteur van de historische boeken Camelot en Lancelot. Waar bloed bevriest is zijn thrillerdebuut, maar de lezers die bekend zijn met zijn historisch werk, zullen zijn schrijfstijl moeiteloos herkennen en omarmen. Waar bloed bevriest verscheen in Nederlandse vertaling bij uitgeverij Boekerij.