Recensie: Het boekenschip van Parijs – Nina George

Wie De boekenapotheek aan de Seine heeft gelezen weet al een beetje wat voor vlees hij in de Kuip heeft. In dit boek liet Nina George ons namelijk in het leven van een man die wel een heel bijzonder beroep had: hij had namelijk een boek voor iedere kwaal waar een mens aan leed. En op hetzelfde moment liep hij zelf met een onoverkomelijke verdriet rond…

‘In de nieuwe roman van Nina George, het vervolg op De boekenapotheek aan de Seine, volgen we boekverkoper Jean Perdu. Na vier jaar in de Provence te hebben gewoond, mist hij zijn boekenschip en de mensen die hij met literatuur samenbracht. Samen met kinderboekenauteur Max Jordan besluit Jean zijn boekenschip via de kanalen en rivieren van Frankrijk terug te varen van de Provence naar Parijs. Onderweg verandert het boekenschip in een ware ark, waar mensen, kinderen, dieren – en boeken! – elkaar ontmoeten en voor altijd veranderen. En het grote avontuur van het leven heeft voor ieder een nieuwe start in het verschiet, ook voor Jean Perdu…’

Nina George schrijft ongelooflijk beeldend en poëtisch. Ze heeft hierin de gave de mensen die daar open voor staan in de ziel te raken. De lezer zou zelf wel zo’n boekenapotheker willen hebben die leesvoer heeft, voor dat moment dat je even niet meer weet hoe je verder komt. Daarnaast staat in Het boekenschip van Parijs de liefde voor boeken centraal. En dan niet alleen de liefde voor literatuur (wat je in eerste instantie zou verwachten), maar de liefde voor alles wat letters heeft. Dus de eventuele schaamte die je al had bij het lezen van een romannetje, mag je bij deze overboord gooien.

Het verhaal in Het boekenschip van Parijs is opgebouwd als een weefgetouw van verschillende levens van mensen (en katten en honden) die op bijzondere wijze met elkaar verweven raken. Elk zijn ze op hun eigen manier bijzonder en hebben te maken met heel herkenbare problematiek dat in dit boek gewoon bespreekbaar is. Angst om vader te worden bijvoorbeeld, liefdesverdriet of het ondraaglijk verlies van je ouders. De vertelling over deze levens wordt ondersteund door de schrijfsels van Jean Pardu die de verschillende definities rondom het boekenapothekerschap probeert op te schrijven. Boeken verzamelen, niet-lezers, leesplekken of juist de kunst van het oppakken van zware poëzie. De lezer steekt hier zelf ook nog want van op door zich minder schuldig te voelen over stapels boeken in de kamer of een boek wegleggen wat je toch niet aanspreekt.

Het boekenschip van Parijs is een unieke leeservaring die voelt als een realistische warme deken en je als lezer aan het denken zet. Aanrader voor elke boekliefhebber!

Het boekenschip van Parijs is een direct vervolg op De boekenapotheek aan de Seine. Hier tussendoor heeft Nina George ook enkele romans geschreven over het leven van Jean Pardu in de Provence, zoals Zuiderlichten. Al deze boeken zijn verschenen bij uitgever Luitingh Sijthoff.