Recensie: Captive (Captive #1) – Sarah Rivens

Dark romance is een genre dat de laatste jaren steeds meer in opkomst is. Niet de reguliere romantiek waarbij de ene persoon de ander ontmoet en er zo langzamerhand (of juist op het eerste gezicht) liefde ontstaan. Maar liefde dat ontstaat vanuit haat, trauma en geweld. De Frans-Algarijnse Sarah Rivens zette in 2019 haar verhaal op Wattpad en dit werd binnen de kortste keren razend populair. In Nederland is het boek Captive opgepakt door Horizon, een imprint van Overamstel uitgevers.

‘Tussen liefde en haat zit een dunne lijn

In het hart van de grootste criminele netwerken ter wereld, daar waar moord en macht heersen, bevinden zich de captives, de gevangenen. Ze zijn de schaduwen en tegelijk de vertegenwoordigers van hun eigenaars.
Al sinds haar puberteit is Ella Collins een gevangene. John, haar bezitter, gebruikt liever haar lichaam en maakt haar leven tot een nachtmerrie. Tot hij haar vertelt dat ze voor iemand anders gaat werken.
Ella dacht dat het niet erger kon, maar beseft al snel dat haar nieuwe eigenaar Ash, de charismatische leider van het Scottnetwerk, van een heel andere orde is. Er ontspint zich een gevaarlijk spel tussen Ash en Ella. Lukt het haar, ondanks haar traumatische verleden, de ijskoude Ash te ontdooien?’

Tussen haat en liefde zit een hele dunne lijn. In eerste instantie begint Captive ongebruikelijk door de creatie van een bijzondere wereld. Binnen een criminele organisatie zijn de zogenaamde ‘captives’, aan het werk. Deze zijn gevangenen, die door hun bezitters ingezet worden voor allerlei zaken, waarbij grof geweld en verkrachting geen zeldzaamheid zijn. In deze situatie ontmoeten Asher en Ella elkaar. Zij is ontzettend getraumatiseerd en hij wil juist niets met haar te maken hebben. Dit levert een koud en duivels spel tussen deze twee personages op, waar het in eerste instantie erop lijkt dat ze nooit tot elkaar zullen komen. En juist Captive laat zien hoe dicht haat en liefde bij elkaar kunnen liggen. En dat trauma’s ervoor kunnen zorgen dat men verder van elkaar drijft of dit hen juist onlosmakelijk met elkaar verbindt. Sarah Rivens schrijft op zo’n manier dat ontwikkelen onmogelijk lijken maar op het eind toch logisch aanvoelen.

Captive is onderdeel van een serie, waardoor de lezer lang niet alles van bovengenoemde hoofdpersonages te weten zullen komen. En juist het eind van het boek is onverwachts, omdat het niet is wat de lezer eigenlijk zal verwachten. En juist door die keuze voelt het verhaal, dat Sarah Rivens ons wilt vertellen, realistischer aan. Er worden ook diverse bij personages geïntroduceerd die de nieuwsgierigheid prikkelen. Wie zijn deze mensen en wat maakt dat ze juist voor een criminele organisatie willen werken? Juist de positiviteit die van een aantal van deze personages vandaan komt, maakt dat dit in Captive een mooie wisselwerking oplevert tussen duisternis en licht. Dit levert vooral voor Ella een mooie persoonlijke ontwikkeling op, waardoor ze meer naar de toekomst durft te kijken. Zoals eerder al gezegd, is het einde van Captive vol losse eindjes, waar zeker nog een vervolg van in het Nederlands gaat verschijnen, omdat het verhaal van Ella en Asher nog niet ‘af’ voelt.

Een onverwacht en boeiend verhaal met een unieke insteek. Juist de wisselwerking tussen duisternis en licht, tussen trauma en heling, maakt van Captive een interessante leeservaring.

Sarah Rivens is Frans-Algarijns en haar verhalen verschenen voor het eerst op Wattpad totdat het werd opgepikt door een uitgeverij. Inmiddels zijn er in de serie Captive al meerdere boeken verschenen. In het Nederlands wordt de serie vertaald door uitgeverij Horizon, onderdeel van Overamstel uitgevers.