Recensie: November – Thomas olde Heuvelt

Het is november. De dagen worden korter, de blaadjes vallen en de temperatuur gaat omlaag. Wat is nu beter dan in deze tijd heerlijk op de bank te kruipen met een warme drank en uiterst angstaanjagend boek. November, het nieuwste werk van Thomas olde Heuvelt leent zich uitstekend voor dit scenario en stelt de lezer daarbij gelijk wat gewetensvragen. Want hoever zou jij gaan om elf maanden per jaar gelukkig en succesvol te zijn?

‘Welkom in Lock Haven, Washington, waar de gelukkigste straat van de Verenigde Staten zich bevindt. Als je door Bird Street zou wandelen, zou je zien dat het de bewoners voor de wind gaat, want er staan kasten van huizen. En als je de bewoners zou ontmoeten, dan valt het op dat ze allemaal oprecht gelukkig zijn. Ze hebben succesvolle carrières, doen precies de dingen die ze altijd al wilden doen en ze zijn allemaal gezond. Fysiek, mentaal én spiritueel: het zijn stuk voor stuk vitale, weldenkende en – de meesten van hen althans – ruimhartige mensen. En hun kinderen? Die zijn perfect. Ieder van hen is getalenteerd. Een belofte. Je zou kunnen zeggen dat het de bewoners van Bird Street iets té goed gaat.

Tot het november wordt. Dan breken de Donkerder Dagen aan. Luana en Ralph weten het, en hun kinderen Kayla en Django ook. Ieder jaar in november slaat hun geluk om en worden ze juist overvallen door ongeluk. Daar zijn de pijntjes, de domme pech, de financiële tegenvallers. Periodes van ziekte, mentale verwarring en depressie. Meestal niets onoverkomelijks, maar de Donkerder Dagen kunnen ze elk jaar maar beter uitzitten. Na een week of vier is het voorbij en keert het geluk terug… maar wel tegen een prijs.

Iemand moet sterven in de bossen achter hun huis. Gebeurt dat niet, dan grijpt het onheil om zich heen. En elk jaar stellen Luana en Ralph zich de vraag: hoeveel is een mensenleven waard?’

Een schrijver die zijn eigen vermogens en kwaliteiten kent, weet wanneer hij iets moet schrijven en wanneer het beter is om even te wachten. Auteur Thomas olde Heuvelt is zo iemand. Hij kreeg het idee voor het verhaal November al een aantal jaar geleden (na Hex om precies te zijn, Red.) maar besloot hier nog even mee te wachten doordat het hem niet naar tevredenheid lukte om het verhaal rond te krijgen. Inmiddels wat jaren later verschijnt dan toch dit boek in de winkels en de lezer zal zeker kunnen beamen dat het wachten, het geduld en de tijd dit angstaanjagende verhaal alleen maar goed heeft gedaan. Het leven in het plaatsje Lock Haven klinkt als een droom. De talenten vliegen je om de oren en iedereen is gelukkig en succesvol. Totdat je als lezer hoort wat ze hiervoor moeten doen. Thomas olde Heuvelt neemt de lezer mee in de overgang van de nog succesvolle maand oktober naar het duistere november, waar de bewoners hun succesvolle en gelukkige leven in een oogwenk zien verdwijnen. De omschrijving van wat een gezin met twee kinderen in deze maand doormaakt doen je nekharen recht overeind staan. De auteur richt zich hierbij vooral op het psychologische vlak en neemt de lezer mee in de gevoelens en gedachten van Luana, Ralph, Kayla en Django. Mooi hierbij is dat er is gekozen om in November één van de hoofdpersonages een bipolaire stoornis te laten hebben. Dit levert namelijk een heel mooi contrast op van hypomane periodes in december t/m oktober en vervolgens een uitzichtloze depressie in oktober.

Maar ook andere details die Thomas olde Heuvelt gebruikt, maakt dat het verhaal onder je huid gaat kruipen. De lichamelijke klachten waar de personages in de ‘donkere dagen’ mee te maken krijgen. Zoals een talentvol pianist die door arthrose geen toets meer kan aanraken of lichamelijke ongemakken die in drievoud terugkomen. Het horroraspect wordt nog versterkt door het karakter van de accountant, die door bijvoorbeeld zijn onmenselijk lange ledematen en de manier waarop hij de bewoners bezoekt, erg tot de verbeelding spreekt. Dit karakter doet erg denken aan de monsters die vroeger, toen we kind waren, onder onze bedden leefden. Extra noemenswaardig hierin is de scene die Kayla beleeft met de accountant in de supermarkt. Dit is nu typisch zo’n scene die de lezer nog lang zal achtervolgen. Juist dit is één van die redenen, waarom de lezer blij mag zijn, dat Thomas dit verhaal nog even in de week heeft gelegd. De accountant is er namelijk pas later in dit verhaal bij gecreëerd. Wat in het loop van het boek steeds duidelijker wordt, is dat de bewoners steeds verder lijken te gaan om hun eigen geluk in stand te houden, maar tegelijkertijd ook worstelen met gewetensbezwaren. En juist deze combinatie van elementen zorgt ervoor dat November tot het eind weet te boeien en voor flink wat uren heerlijk griezelplezier zorgt!

November is een aanrader voor iedereen die in deze donkere dagen wat flink angstaanjagende uren wil beleven. Het verhaal zit sterk in elkaar met knap bedachte details op het psychologische vlak. En dan rest alleen nog de vraag: Wat zou jij ervoor over hebben om gelukkig en succesvol te zijn?

Auteur Thomas olde Heuvelt staat bekend om zijn combinatie van griezelelementen en Nederlandse nuchterheid. Bij uitgeverij Boekerij verschenen Orakel en nu November. De boeken zijn te verkrijgen bij de betere Nederlandstalige boekhandel.