Recensie: Hof van Schaduw (Vampyria #1) – Victor Dixen

Wie in de afgelopen weken de boekhandels heeft bezocht, zal het allicht niet ontgaan zijn. Uitgever Luitingh Sijthoff heeft van het eerste deel van de nieuwste serie van Victor Dixen een adembenemende editie gemaakt met vele blinkende goude elementen en een ingebonden brief van de auteur aan zijn fans. Victor Dixen is de auteur van de Phobos serie, die vooral veel sciencefiction elementen bevat. Met Hof van Schaduw gooit hij het op een heel andere boeg met het herschrijven van de bijzondere geschiedenis van Lodewijk de veertiende met een flinke dosis scherpe tanden in de vorm van vampieren.

‘Het is 1715 als Zonnekoning Lodewijk XIV sterft. Vanaf dat moment leeft hij voort als Schaduwkoning van de vampieren en houdt hij zijn rijk in een ijzeren greep. Gewone stervelingen dienen zich te houden aan strenge regels en moeten de vampieraristocratie letterlijk van vers bloed voorzien. Drie eeuwen later regeert de Schaduwkoning nog steeds, maar groeit het verzet onder de gewone mensen. Wanneer Jeannes ouders en broer vermoord worden vanwege hun rebellie, zweert Jeanne wraak te nemen op de Schaduwkoning. Ze weet, vermomd als dochter van een baron, te infiltreren in de school op Versailles waar jonge edelen worden opgeleid voor het hof. Achter de gouden façade van Versailles is een wereld vol intriges, verraad en gruwelijkheden. Lukt het haar te overleven tussen de ondoden?’

Vanaf het begin van Hof van Schaduw wordt je als het ware gelijk het verhaal in getrokken. Het boek is geschreven in een toegankelijke en filmische stijl, waardoor je moeiteloos alles in je verbeelding voor je ziet gebeuren. Dit kan wel wat heftig zijn bij sommige situaties, waarbij Victor Dixen moeiteloos gore en horrorelementen introduceert, zoals vampierrozen en gruwelijke monsters. Jonge YA fantasy lezers moeten zich hiervan bewust zijn, juist omdat de schrijfstijl zo gemakkelijk leesbaar en toegankelijk is. Victor Dixen geeft het gevoel van het Franse hof van vroeger, maar tegelijkertijd voelt het verhaal ook eigentijds aan. Alhoewel de auteur hier en daar bepaalde informatie wat meer uit had kunnen diepen, voelt dit door de beeldende schrijfstijl niet storend aan. En gezien de serie uiteindelijk uit twaalf delen zal gaa bestaan, zal hiervoor in de vervolgdelen nog genoeg ruimte voor zijn.

De verschillende personages hebben de meest bijzondere namen en zijn heel kleurrijk en verschillend van elkaar. Al snel blijkt dat niemand is, wat ze in eerste instantie lijken, wat heel veel onverwachte acties en plotwendingen oplevert. En deze zijn er volop. Tot op het eind van het verhaal weet Victor Dixen met Hof van Schaduw zijn lezers te verrassen en je zult dan ook pas op de laatste bladzijde erachter komen hoe het daadwerkelijk zit. Jeanne is hierin een personage dat heel duidelijk weet wat ze wil en hiervoor soms letterlijk over lijken gaat. Aan de ene kant zullen haar keuzes hierin soms wat heftig overkomen, aan de andere kant is trauma en wraak natuurlijk ergens wel een logisch motief hierin. Ook diverse andere personages komen aan bod, al is niet altijd even duidelijk wat de functie van deze verhaallijn is. Maar gezien Hof van Schaduw de eerste deel is in de serie, zal Victor Dixen hier duidelijk een functie mee hebben. Het slot van het boek vraagt naar meer en gelukkig heeft uitgeverij Luitingh Sijthoff deel twee gepland in voorjaar 2024.

Hof van Schaduw is het indrukwekkende eerste deel uit de serie over Vampyria, met kleurrijke personages die nergens voor terugdeinzen, onverwachte plotwendingen en zeer bijtgrage vampieren. Dit alles verpakt in een toegankelijk en filmische schrijfstijl. Aanraders voor liefhebbers van Anne Rice, Bram Stoker en lezers die fantasy willen lezen,  maar niet houden van lange, zeer uitgebreide informatie over de bouw van de fantasywereld.

Hof der Schaduw is het eerste deel in de serie over Vampyria en zal uit totaal twaalf delen gaan bestaan. De twaalf delen zijn onderverdeeld in vier trilogieen, die naar verwachting over verschillende landen in het Vampyria imperium zullen gaan. De eerste drie delen zullen gaan over Jeanne en het Franse gedeelte van Vampyria. Uitgever Luitingh Sijthoff is voornemens alle boeken te vertalen. Deel twee wordt op dit moment vertaald en staat gepland voor het voorjaar van 2024.