Recensie: De stille vriend – Charlie Gallagher

De vergelijking met ‘The Stranger’ van Harlan Coben is zeker geen slechte vergelijking met het nieuwste boek van Charlie Gallagher. De stille vriend bezit namelijk diezelfde onderhuidse spanning en het gevoel dat je als lezer in een dikke mist rondloopt en elk moment gegrepen kan worden door een boosaardig iemand. Alhoewel dit het eerste boek is van Charlie Gallagher dat in het Nederlands verschijnt, heeft deze thrillerauteur in het Engels al meerdere series op zijn naam staan.

‘Danny en Sharon Evans zijn wanhopig op zoek naar antwoorden nadat hun dochter een zelfmoordpoging heeft gedaan. Ze was toch gelukkig? Waarom zou ze een einde aan haar leven willen maken? Omdat hun dochter nog altijd in coma ligt, blijven al hun vragen onbeantwoord.

Dan wordt Danny benaderd door iemand die beweert een schuldige aan te kunnen wijzen. Hij staat in tweestrijd, want Sharon heeft twijfels. Moet hij dit serieus nemen of neemt iemand hem in de maling? Danny heeft echter geen idee dat hij onderdeel is van een gruwelijk spel. Een spel dat niet alleen levens verandert, maar ook beëindigt…

Wanneer rechercheur Joel Norris binnen een paar dagen twee moordonderzoeken op zijn bureau aantreft, wordt hem al snel duidelijk dat ze verband met elkaar houden. Hoever wil hij gaan om de puzzel op te lossen?’

Het is al snel duidelijk dat Charlie Gallagher zelf lange tijd als politieagent op verschillende afdelingen heeft gewerkt. Dit is op te merken aan bepaalde details in De stille vriend waar rechercheur Joel Morris mee te maken krijgt, zoals het getouwtrek tussen verschillende afdelingen en de politieke bureaucratie waar je als agent mee te maken kunt krijgen. Juist dit laat zien dat politieagenten het niet altijd even gemakkelijk hebben in het uitvoeren van hun beroep. Daarbij is de dreigende en onderhuidse spanning vanaf de eerste pagina gelijk voelbaar, met een heftige poging tot zelfmoord. Juist hierdoor proef je de wanhoop van Callie maar ook die van haar ouders die het waarom proberen te begrijpen en hier elk op hun eigen wijze mee omgaan. Totdat Danny verleid wordt om antwoord te vinden op al zijn vragen, klinkt dit als te mooi om waar te zijn. Daarnaast worden de gevoelens waarmee deze vader worstelt op die manier uitgediept, dat je zijn beweegredenen zeker wel begrijpt.

In De stille vriend komen verschillende interessante personages naar voren. Allereerst rechercheur Joel Norris, waarbij je je gelijk afvraagt wat zijn verleden precies is. En daarbij ook betrokken personages die verstrikt raken in een gruwelijk spel. In eerste instantie is het niet direct duidelijk hoe de verschillende situaties aan elkaar gelinkt zijn, maar dit wordt gaandeweg steeds meer helder. Dit maakt ook dat het niet gemakkelijk is om het boek weg te leggen. In De stille vriend schuwt Charlie Gallagher de details niet en ook hier laat hij zien dat hij weet hoe het er in het politieleven aan toe gaat. De moorden die plaatsvinden zijn gruwelijk en sinister en het is ook angstaanjagend om te bedenken dat iemand dit kan verzinnen om zelf maar buitenspel te blijven. Alhoewel tot bij het eind het gevoel blijft hangen, hoe de rechercheur dit toch op kan lossen, wordt aan het eind van De stille vriend de losse eindjes mooi afgewerkt. Ondanks een duidelijk einde betekent De stille vriend wel veel potentie voor een eerste deel van een serie. Want juist rondom de personages Joel Norris en Lucy Rose zijn nog veel onbeantwoorde vragen.

De stille vriend laat zien dat je lang niet iedereen kunt vertrouwen en dat een trauma op verschillende personages een ander effect kan hebben. En juist diegenen met een unieke kijk op zaken, kunnen bepaalde puzzelstukjes vinden en leggen. Een veelbelovend eerste deel van een serie.

De stille vriend van Charlie Gallagher verscheen als paperback en ebook bij uitgever HarperCollins Holland. Deze auteur is meer dan elf jaar actief als politieagent en heeft zowel op straat gewerkt als op een afdeling als rechercheur zware criminaliteit. In zijn vrije tijd schrijft hij thrillers en heeft onder andere de Langthorne en de Maddie Ives serie geschreven.