Recensie: De laatste lente van de dinosauriers – Melanie During

Een lastig traject om te volgen, maar wanneer je een droom en veel doorzettingsvermogen heb, ga je er helemaal voor. Zo ook Melanie During, die er haar missie van maakte om erachter te komen hoe de dinosauriers hun laatste momenten hebben beleefd:

‘Triceratops, Tyrannosaurus en Brachiosaurus… We kennen ze allemaal, maar toch weten we alleen wat hun botten over hen vertellen. Wat zou een oermens hebben gedacht bij het vinden van een dinosaurusskelet? En waarom fascineert hun massale uitsterving ons zo?

Paleontoloog Melanie During neemt ons mee door de geschiedenis van de dinosauriërs en hun onderzoekers en schijnt nieuw licht op het uitsterven van de dino’s. Zij ontdekte zelfs het (bijna) precieze moment waarop dat gebeurde. Eén lentedag, 66 miljoen jaar geleden, veranderde de koers van het leven op aarde voorgoed. Van het allereerste besef dat er zoiets als een dinosaurus heeft bestaan tot de nieuwste ontdekkingen in de paleontologie: De laatste lente van de dinosauriërs is hét verhaal van de reuzen die ooit onze aarde bevolkten.’

Is De laatste lente van de dinosauriërs een wetenschappelijk werk of een levensverhaal van auteur Melanie During? Dit boek lijkt er juist een beetje tussenin te zitten en dat maakt een goede beoordeling best lastig. Bij een meer wetenschappelijk werk zou je bijlagen verwachten met bijvoorbeeld een stamboom met hoe de verschillende dinosauriërs zich tot elkaar verhouden. Vooral in het eerste hoofdstuk krijgt de lezer best wat Latijnse termen voorgeschoteld, wat de leesbaarheid van het boek verminderd. Juist op dat soort momenten is een visuele bijlage handig, omdat de terminologie beter te plaatsen. Wat daarbij ook jammer is, is dat de bijgevoegde afbeeldingen niet in kleur in het boek zijn bijgevoegd. Op zwart-wit afbeeldingen zijn details toch minder goed te onderscheiden. Ten slotte zou je ook minder een eigen mening van de auteur verwachten, zoals het negatief belichten van een reviewer, die het wetenschappelijke artikel van auteur negatief beoordeeld.

Maar wat Melanie During ons met De laatste lente van de dinosauriërs wil vertellen is wel enorm interessant. Aan de ene kant rekent ze af met de niet altijd even realistische portrettering van dinosauriërs in films zoals Jurassic Park. Aan de andere kant geeft ze interessante informatie over de verschillende dinosauriërs, hun relatie met vogels en de laatste momenten voor hun uitsterven. Ze geeft ook even een realiteitscheck mee aan mensen die zich nog steeds verbeelden dat mensen en dinosauriërs naast elkaar hadden kunnen bestaan. Mooi hierbij is dat de auteur de moeite doet om de lezers uit te leggen hoe je bij Paleontologie betrouwbaar onderzoek doet en hoe interessant dit onderzoeksveld is. Daarnaast is de vergelijking van het ontstaan van de aarde met een mensenleven heel goed gevonden en verhelderend. En ten slotte is het simpelweg een boek van iemand die vecht voor het werk dat ze daadwerkelijk wil doen, ondanks het slechte baanperspectief.

Door de vele informatie is dit een boek waar de lezer wel even goed voor moet gaan zitten. Wel is De laatste lente van de dinosauriërs een aanrader voor mensen die meer willen leren over het echte leven van dinosauriërs en vooral hun laatste momenten.

Melanie During is paleontoloog van beroep en steekt hier al haar energie en passie in. De laatste lente van de dinosauriërs is haar debuut en is verschenen bij HarperCollins Holland.