Recensie: Als de nacht valt – Marieke Nijkamp

Marieke Nijkamp is bekend van de boeken 54 Minuten, Zelfs als we zwijgen en Voor ik je loslaat. Ook introduceerde ze in haar laatste young adult thriller een non-binair personage, wat haar verhalen heel divers maakt en toegankelijk voor een breed lezerspubliek. Ook in haar meest recente boek Als de nacht valt borduurt Marieke Nijkamp hierop verder.

‘De jongeren die opgesloten zitten in een afgelegen jeugdinrichting met de ironische naam Hope voelen zich door iedereen in de steek gelaten. Als op een dag ineens alle bewakers verdwenen zijn, besluit een kleine groep van de gelegenheid gebruik te maken en de inrichting te ontvluchten. Maar al snel komen ze erachter dat ze geen kant op kunnen: er waart een levensgevaarlijk virus rond, en niemand mag zijn huis verlaten. Ze zitten als ratten in de val en zijn aan zichzelf en elkaar overgeleverd. Terwijl de voorraden snel slinken en het virus ook Hope binnendringt, moeten de jongeren zien te overleven. Dat kan alleen als ze samenwerken, maar kunnen ze elkaar wel vertrouwen?’

‘Post-apocalyptisch en erg herkenbaar’

Sinds begin 2020 is het gegeven pandemie en virusuitbraak een erg bekend gegeven geworden voor mensen van over de hele wereld. Marieke Nijkamp waagt zich in Als de nacht valt ook aan dit onderwerp en dat levert veel punten van herkenning op. De lockdown, een avondklok, het dragen van mondkapjes. Maar daarnaast weeft deze auteur elementen in het boek die een pandemie van een zeer besmettelijk virus juist zo angstaanjagend maken; het niet weten of je besmet bent, de overlevingsdrang van de mens waarbij er bijvoorbeeld van elkaars voedsel gestolen wordt en de paniekmodus waar de mensheid in zit, maar daarbij ook personen die geloven dat het virus ‘verzonnen’ is. Juist al deze elementen maken van Als de nacht valt een thriller waar de spanning goed en sterk wordt opgebouwd, Je wilt als het ware de pagina’s steeds sneller omslaan totdat het boek uit is, om te weten hoe het afloopt.

‘Veel ruimte voor diversiteit en hoop’

Auteur Marieke Nijkamp heeft veel oog voor de diversiteit binnen de bevolking. We leven immers niet in een wereld waar alleen één bepaald soort mens rondloopt. Dit levert veel ruimte op voor non binaire personages maar ook mensen die op andere mensen van het eigen geslacht vallen of mensen die alleen communiceren door middel van gebaren. Dit geeft de lezer het gevoel dat de verschillende personages representatief zijn ten opzichte van het dagelijks leven zoals de lezer die kent. Dit maakt Als de nacht valt toegankelijk en herkenbaar voor een breed publiek. Ook laat Marieke Nijkamp de verschillende personages aan het woord, wat eveneens ook leidt tot een bredere kijk op de pandemie en wat er gebeurt met de afzonderlijke personages. De personages verschillen hierin sterk van elkaar, maar weten zich elk op hun eigen manier staande te houden in een wel heel angstaanjagende wereld. En alhoewel niemand veilig is en er regelmatig een traantje weggepinkt moet worden, is er ook sprake van hoop. Hoop omdat verschillende personages de verbinding met elkaar zoeken en het samen proberen te doen. En hierin maken ze bewonderingswaardige beslissingen.

‘Een sterke, herkenbare, maar ook spannende en hoopvolle young adult thriller’

Met Als de nacht valt heeft Marieke Nijkamp een heel actueel en spannend verhaal geschreven. Daarnaast biedt het boek hoop en laat het zien, dat je pandemieen niet kunt overleven zonder er voor elkaar te zijn en elkaar te helpen.

Marieke Nijkamp heeft diverse young adult thrillers op haar naam staan, waarvan het boek 54 minuten de bekendste is. Al haar boeken verschreven in het Nederlands bij Harper Collins Holland. Haar nieuwste boek Als de nacht valt ligt nu bij de betere Nederlandstalige boekhandel. Op 17 februari zal Marieke Nijkamp haar boek online presenteren. Aanmelden kan via de volgende link: @HarperCollinsHolland | Linktree