Recensie: Vlijmscherpe tranen – S.A. Cosby

S.A. Cosby, beter bekend als Shawn Cosby, won met zijn debuut Een laatste uitweg de Los Angeles Times Booker Prize. Ook in diverse andere landen werd dit boek bejubeld en geprezen. Inmiddels heeft hij een tweede literaire thriller geschreven, getiteld Vlijmscherpe tranen. Ook in dit boek speelt de bijzondere relatie tussen vader en zoon een grote rol tegen de achtergrond van zeer actuele thematiek…

‘Het is vijftien jaar geleden dat Ike Randolph de gevangenis uitliep en sindsdien heeft hij niet eens een bekeuring gekregen voor te hard rijden. Maar wanneer de politie bij hem aanklopt, weet hij dat hij als zwarte man bang moet zijn. Ike is er kapot van als hij hoort dat zijn zoon Isiah is vermoord, samen met zijn witte echtgenoot Derek. Hoewel hij de geaardheid van zijn zoon nooit volledig heeft kunnen accepteren, is hij ontroostbaar.

Dereks vader Buddy Lee schaamde zich voor zijn zoons homoseksualiteit, net zoals Derek zich schaamde voor zijn vaders criminele verleden. Maar Buddy Lee zal niet rusten voor hij weet wie zijn zoon vermoord heeft.

Vastberaden om goed te maken wat ze niet konden toen hun zoons nog leefden, moeten de twee oud-gevangenen hun eigen vooroordelen over hun zoons – en over elkaar – te lijf gaan in hun missie om wraak te nemen.’

Alhoewel je anders zou hopen en denken, is het heden ten dagen nog steeds niet gemakkelijk wanneer je geen hetero blanke man bent. S.A. Cosby zoomt niet alleen in op de vooroordelen tegen homo’s, lesbienes en transgenders, maar laat ook zien dat rasongelijkheid en discriminatie nog steeds hele actuele thema’s zijn. Zo ook bij Ike Randolph en Buddy Lee, die een homoseksuele zoon hebben die met elkaar getrouwd zijn. Zij stonden hier alles behalve welwillend tegenover, totdat hun zoons dood werden gevonden. Het mooie wat S.A. Cosby in Vlijmscherpe tranen doet, is de transformatie van twee mannen met een flink verleden, in begrip naar elkaar toe maar ook een zekere vorm van acceptatie naar de community waarin hun zoons zich bevinden. Soms moeten geliefden sterven om de nabestaanden in te laten zien, hoe ver ze ergens naast zaten. Deze persoonlijke ontwikkelingen geven het boek een flinke literaire dosis mee.

Daarnaast is Vlijmscherpe tranen vooral ook geschreven als een spannende en soms angstaanjagende thriller. De lezer wordt door S.A. Cosby meegenomen op een soort roadtrip, waarbij kostte wat het kost de moordenaars van Isiah en Derek achterhaald moeten worden. En de twee vaders schuwen daarbij een potje gruwelijk geweld niet. Puzzelstukje na puzzelstukje, hint na hint, worden verzameld en de lezer blijft tot het einde van het boek op het puntje van de stoel zitten, om af te wachten of de queeste slaagt. Het slot van het boek is hierin heftig en de lezer zal zeker een vlijmscherpe traan moeten wegpinken. Maar aan de andere kant levert het einde ook acceptatie en overtuiging op. De twee vaders komen hierin qua persoonlijkheid overtuigend naar voren en laten een onuitputtelijke vechtlust zijn om erachter te komen wat nu daadwerkelijk gebeurd is.

In Vlijmscherpe tranen versmelt literaire fictie met een flinke dosis actiethriller. De twee vaders worden echt en overtuigend neergezet, waardoor je als lezer gemakkelijk met ze meeleeft, ongeacht hun soms wat beperkte wereldbeeld. Het is S.A. Cosby opnieuw gelukt om een sterk en overtuigend verhaal neer te zetten.

Beoordeling: 8 ½ /10

S.A. Cosby houdt van hiken en schaken. Inmiddels heeft hij twee boeken op zijn naam staan, die beiden verschenen zijn bij uitgever The House of Books. Vlijmscherpe tranen is zijn nieuwste boek.