Recensie: Prins van Toorn – Kerri Maniscalco

Verbazingwekkend genoeg lijkt Boekerij onder de naam Best of Fantasy zichzelf nog steeds te overtreffen wanneer het de gelimiteerde uitgaven van young adult/fantasy boeken betreft. Zo is Prins van Toorn van auteur Kerri Maniscalco wellicht wel hun mooiste uitgave ooit. De omslag is heerlijk shiny en bevat kunst van prachtige rozen op de achterzijde. De naakte hardback heeft een prachtige vormgeving, die prachtig kleurt bij de eerder genoemde rozen. Verder is bij het boek een mooie artprint toegevoegd die eveneens als chique bladwijzer gebruikt kan worden. Ook is er aan de binnenzijde van de omslag een mooie afbeelding/kaart toegevoegd. En last but not least: Prins van Toorn bevat een bonus, waarin een hoofdstuk is uitgelicht met handgeschreven aantekeningen van Kerri Maniscalco zelf.

‘Emilia en haar tweelingzus Vittoria zijn streghe – heksen die in het geheim tussen de mensen leven. Op een avond komt Vittoria niet voor haar dienst in het Siciliaanse restaurant van haar ouders opdagen en besluit Emilia op onderzoek uit te gaan. Het spoor brengt haar naar het plaatselijke klooster, waar ze haar zus dood aantreft, onvoorstelbaar toegetakeld. Verzwolgen door woede en verdriet besluit Emilia de moordenaar van haar zus te vinden en wraak te nemen. Zelfs als dat betekent dat ze de duisterste magie moet gebruiken, die volgens haar familie verboden is.

Dan ontmoet ze Toorn, een van de zeven Prinsen van Zonden uit de hel. Jarenlang heeft Emilia’s grootmoeder haar via sprookjes gewaarschuwd voor deze machtige heersers uit de onderwereld. Maar Toorn beweert dat hij aan Emilia’s kant staat. Ook hij is namelijk op zoek naar de moordenaar die verantwoordelijk is voor zowel de moord op Vittoria als de dood van twee andere vrouwen in Italië. Emilia besluit zijn hulp te accepteren… Voor nu, want als het op de Prinsen van Zonden aankomt, is niets wat het lijkt.

Aan de pracht van de gelimiteerde uitgave van Prins van Toorn ontbreekt niets en de uitgever lijkt hierin aan alles gedacht te hebben. Waar je vroeger de gelimiteerde uitgaven van bepaalde titels vooral moest hebben van buitenlandse boekenboxen of Amerikaanse boekhandels moest hebben, verschuift de aandacht hiervan steeds meer naar ons kikkerlandje. Ook lezers die de Nederlandse taal niet vaardig zijn, willen de Nederlandse gelimiteerde versies in hun handen hebben. En daarvoor kunnen alleen maar grote complimenten aan uitgever Meulenhoff Boekerij gegeven worden! In het geval van Prins van Toorn geeft de prachtige vormgeving van het boek op ingenieuze wijze de sfeer van het verhaal weer. De sterke Italiaanse sfeer en cultuur, de mysterieuze gothische en dromerige sfeer, maar ook de duistere magie en intrige. Van oorsprong van het de bedoeling van auteur Kerri Maniscalco om een vampierenboek te schrijven, maar uiteindelijk is Prins van toorn er een geworden over heksen, gevallen engelen en zonden. En juist de balans tussen goede en duistere magie sijpelt door alle pagina’s heen. Mooi hierbij is dat Kerri Maniscalco afwisselend boven hoofdstukken informatie geeft over bepaalde spreuken en magische werkwijzen, wat een mooie bijdrage levert aan het bouwen en creeeren van de magische wereld.

Prins van Toorn speelt zich af in Palermo van de negentiende eeuw en er wordt door de auteur heerlijk gebruik gemaakt van deze setting. Zoals de aanwezigheid van geestelijken, vervallen paleizen en ondergrondse nederzettingen. Alhoewel het boek als fantasy omschreven staat, bevat het verhaal ook wel wat horrorelementen, zoals duistere magie, maar ook het bestaan van angstaanjagende monsters en wezens die door de inzet van een zonde je verstand doen verliezen. Er is in Prins van Toorn een duidelijke trope aanwezig, namelijk ‘ Enemies to lovers’. Kerri Maniscalco noemt dat dit haar favoriete trope is. Ze heeft in Prins van Toorn dan ook het opbouwen van romantische en seksuele spanning zonder dat de personages elkaar direct aanraken, tot een kunst verheven. Dit heeft als resultaat dat de ontwikkelingen van de persoonlijke relatie van Emilia en Toorn (Wrath) sterk en overtuigend worden neergezet. Binnen spitse dialogen zie je het karakter van Emilia hierin ook groeien. Ergens is het jammer dat haar tweelingzus al vrij vroeg in Prins van Toorn sterft, maar aan de andere kant biedt het Emilia zelf ook de kans om volledig tot bloei te komen. Kerri Maniscalco biedt haar lezers een dynamisch verhaal, waarbij intriges en verrassende ontwikkelingen de boventoon voeren. Tot het eind van het boek is de lezer nieuwsgierig naar wat er precies gebeurd is met Vittoria.

Met Prins van Toorn levert Kerri Maniscalco heerlijk magisch leesvoer op vol intriges, romantiek, gevaar en onverwachte plotwendingen. Door de uitgebreide beschrijving van de Italiaanse omgeving waan je als lezer in een duistere en magische variant van Palermo van de negentiende eeuw. Alleen al de prachtige editie die Boekerij heeft gecreeerd is het alleen al waard om dit boek aan te schaffen!

Kerri Maniscalco is opgegroeid in een huis waar het spookt en dit heeft haar interesse gewekt voor verhalen in een gothische setting. Ze las alles wat los en vast zit, is gek op katten en drinkt veel te veel thee. Vanuit haar pen zijn onder andere de Stalking Jack the Ripper series en Kingdom of the Wicked series verschenen. Prins van Toorn is het Nederlandse eerste deel van de Kingdom of the Wicked series. Het boek verschijnt bij uitgeverij Boekerij Meulenhoff en ligt vanaf vandaag in de winkels.