Recensie: De bibliotheek van geheime dromen – Michiko Aoyama

Iedereen komt weleens op een punt in zijn leven, waarin blijdschap over de huidige situatie wellicht ver te zoeken is. Een baan in een wellicht toxische werksituatie. Een relatie die je niet meer de blijdschap geeft die je nodig hebt. Of een situatie waarin je je onvermogen voelt om je dromen na te jagen. En juist dan heb je een boek als De bibliotheek van geheime dromen nodig. Het idee dat er zoiets als een lot is of een wijs persoon, die je de juiste richting wijst wanneer je het op dat moment even moeilijk hebt…

‘Op iemand vertrouwen kan moeilijk maar ook bevrijdend zijn. Wees niet bang: mevrouw Komachi helpt je om de pagina van je leven om te slaan.

De raadselachtige bibliothecaresse Sayuri Komachi stelt iedereen die bij haar aanklopt om aanbevelingen de vraag: ‘Waar bent u naar op zoek?’ Ze luistert goed naar wat haar bezoeker haar vertelt, en ook naar het verhaal tussen de regels. Behalve met het gevraagde komt ze vervolgens ook met een heel ander boek, een boek dat de ogen doet openen.

Vijf bezoekers van een buurtbibliotheek in Tokio vertellen in vijf onderling verbonden verhalen over de verrassende wending die hun leven neemt door hun ontmoeting met Sayuri. Allen staan ze op een kruispunt in hun leven of carrière; het gesprek met de bibliothecaresse is voor elk een levensveranderende ervaring.’

Onbekenden vertrouwen is niet het gemakkelijkste, helemaal niet in de westerse cultuur waarbij individualiteit en zelfstandigheid gestimuleerd wordt. En juist in deze tijd is onvrede met werk iets wat erg actueel is. Waarom zijn er anders op de sociale media zoveel memes te vinden over vervelende leidinggevenden, werken in een giftige omgeving en het gebrek aan plezier in je werk? En dan vooral de #metoo op de werkvloer, waarvan steeds meer bekend wordt? In De bibliotheek van geheime dromen volgen we via de pen van Michiko Aoyama vijf verschillende mensen, die ergens tegenaan lopen. Het lukt ze niet hun droom waar te maken, ze worden gedegradeerd op werk omdat ze het wagen een kind te krijgen of voelen zich ongelukkig in hun eigen (werk)situatie. Dit zijn allen signalen dat je wellicht wat moet veranderen aan deze situatie, maar dit is in de praktijk nog helemaal niet zo gemakkelijk. Niet iedereen heeft het vermogen of de mogelijkheden om de schepen achter zich te verbranden en heel iets anders te gaan doen. En daarom is een steuntje in de rug of wat advies onmisbaar en daar komt in het boek de bijzondere Sayuri Komachi om de hoek kijken.

Door middel van een specifiek voor die persoon gekozen boek, wijst ze hen het juiste pad om na te denken over het leven en wat hun echt gelukkig maakt. De bibliotheek van geheime dromen laat ook zien dat de weg die gedacht wordt dat het beste is, niet altijd de juiste weg is. Michiko Aoyama laat hier op een mooie manier zijn dat sommige dingen niet voorbestemd zijn, maar soms de weg vormen naar iets anders. Een mooie hart onder de riem voor mensen die bijvoorbeeld bij de eerste sollicitaties niet gelijk aangenomen worden. De vijf verschillende personen zitten elk in een situatie die voor de lezer heel herkenbaar zijn. En de manier waarop de auteur de mensen hun weg laten vinden door een bijzondere boek van een vrouw met een unieke hobby is heel hoopvol en ook ergens heel overtuigend om te lezen. De bibliotheek van geheime dromen draait volledig om de zoektocht naar wat iemand echt gelukkig maakt, zowel binnen het leven als binnen het werk. En hoe belangrijk het is als er iemand is, in dit geval een onbekende, die gewoon naar je verhaal luistert. En natuurlijk over de kracht en magie van geschreven taal in de vorm van een boek.

Michiko Aoyama laat met De bibliotheek van geheime dromen zien dat geluk in een klein hoekje zit, je nooit moet stoppen met dromen en altijd je ogen en oren moet openhouden voor tekenen, die je kunnen leiden naar de juiste weg. En het vooral blijven vechten voor je eigen geluk binnen je leven, maar ook binnen je werk.

Michiko Aoyama werkte voor een Japanse krant en als redacteur voor een tijdschrift in Tokyo. Inmiddels besteedt ze haar tijd volledig aan het schrijven van boeken. Haar boek De bibliotjeel van geheime dromen heeft in Japan de tweede plek voor de boekhandelsprijs in 2021 gewonnen. In Nederland verschijnt dit boek bij uitgeverij Meulenhoff Boekerij.