Recensie: Corinnes toekomst (Koffietrilogie #1) – Paula Stern

De voorkant van het boek Corinnes toekomst doet denken aan de boeken van Anne Jacobs, Corinne Bomann en Marie Lambelle. Dit zijn alle Duitse romanschrijvers, die schrijven over sterke vrouwen en dit in meerdere of mindere mate combineren met een dosis historie, waar het Duitsland van toen met zijn rijke geschiedenis een grote rol in speelt. In Corinnes toekomst wisselt auteur Paula Stern het heden af met het verleden, waarin ze twee mensen portretteert die hun grote liefde voor koffie proberen te verwezenlijken van liefhebberij naar een betaalde passie.

‘Aken, 1945. Als Eberhard Ahrensberg na de oorlog terugkeert naar zijn vaderland, ligt zijn leven in scherven. Zijn vader koos de kant van de nazi’s, wat resulteerde in een verloren thuis en verbroken familiebanden. In een poging zijn jonge gezin te onderhouden begint Eberhard koffie te smokkelen.

Aken, heden. Als erfgenaam van het beroemde koffieimperium Ahrensberg is Corinne dol op alles wat met koffie te maken heeft. Samen met haar broer runt ze het bedrijf, al brengt dat soms spanningen met zich mee. Als ze het dagboek van haar grootvader Eberhard vindt, besluit ze om zijn verleden verder uit te zoeken. Tijdens haar onderzoek naar de geschiedenis van het familiebedrijf ontdekt ze een bewogen verleden vol geluk, verraad en vechtlust. Lukt het haar om haar eigen pad te blijven volgen?’

Liefhebbers van koffie zullen van Corinnes toekomst smullen. Eigenlijk zowel letterlijk als figuurlijk, want het boek bevat naast het verhaal ook diverse recepten en de manier waarop je nu echt koffie bereidt. Ook in het verhaal wordt er in detail gesproken over de geur, kleur en smaak van koffie en de liefde hiervoor. Soms kan de lezer de koffiesmaak bijna proeven. Diverse interessante koffiesoorten komen langs, bijvoorbeeld de Jacu koffie, die ontstaan wanneer de Jacu vogel bepaalde bessen eet, die via een natuurlijke weg de vogel vervolgens verlaten. Als koffieliefhebber is het geweldig om te lezen over de verschillende processen, zoals aan de ene kant de massaproductie en aan de andere kant de kleinere en meer unieke soorten. En ten slotte kan de lezer zijn hart ophalen met de verschillende positieve koffiespreuken, die door Paula Stern in Corinnes toekomst verwerkt zijn. “Wat je humeur ook is, een kop koffie gaat er altijd in.”

Corinnes toekomst draait vooral om de jonge vrouw Corinne, die voornemens is een rol te gaan spelen in het familiebedrijf en koffie imperium Ahrensberg. Dit wordt afgewisseld met dagboekstukken over haar grootvader Eberhard, die in de nasleep van de tweede wereld oorlog probeert te overleven met een vader, die denkbeelden heeft, waar hij het niet mee eens is. Omdat Corinne en haar opa een bijzondere band en dezelfde passie delen, levert deze afwisseling van verhalen iets heel moois op. Juist door de inspiratie dat Corinne opdoet door het verhaal van haar grootvader, weet ze zelf moedige keuzes te maken en haar eigen pad te volgen. Ze maakt door haar beslissingen een sterke persoonlijke ontwikkeling door en blijft bij gemaakte besluiten, ondanks eventuele veranderingen in haar directe omgeving. De ontwikkelingen rondom haar broer levert hierbij een mooie plottwist op. Paula Stern lijkt hierin een soort verkapte boodschap in Corinnes toekomst verwerkt te hebben, namelijk dat je moet (kunnen) zijn wie je werkelijk bent. Ook bevat het boek liefde, wat ergens wel te verwachten is, maar dit wordt door Paula Stern meer zijdelings beschreven. Ten slotte schept de namenlijst aan het begin van het boek wel wat verwarring. Het doet vermoeden dat er veel verschillende personages in het verhaal voorkomen, maar dit valt in de praktijk erg mee. Wellicht dat deze personen in de twee vervolgdelen aan bod gaan komen?

“Wat je humeur ook is, een kop koffie gaat er altijd in.”

Corinnes toekomst is een roman, dat toegankelijk en herkenbaar geschreven is en waar de lezer alleen maar blij van kan worden. Wel doet de namenlijst aan het begin van het boek hogere verwachtingen scheppen, dan daadwerkelijk gebeurt. Wellicht dat deze namen in de vervolgdelen naar voren zullen komen?

Corinnes toekomst is het eerste deel van de koffietrilogie en verscheen bij uitgever Harper Collins Holland. Auteur Paula Stern is geen vreemde in het bedrijfsleven en weet als geen ander hoe ze een groot palet aan verschillende smaken kan creëren. Het vervolg Sarahs vertrouwen ligt binnenkort bij de betere Nederlandstalige boekwinkel.