Recensie: Lupin, Koningin aan zet – Bertrand Puard

Maurice Leblanc introduceerde Arsene Lupin in zijn boeken, ook wel de gentleman-dief genoemd. Dit personage verscheen voor het eerst in 1905 in een Frans tijdschrift. Netflix introduceerde recent een serie gebaseerd op Assane Diop, die uiterst gefascineerd was door dit personage. Op een gegeven moment ontstond er de wens om van een scene uit de serie een uitgebreider achtergrondverhaal in boekvorm te laten publiceren. Auteur Bertrand Puard lijkt hierin de ideale keuze wegens de vele boeken die hij op zijn naam heeft staan en zijn grote liefde voor Arsene Lupin. Hiermee is Lupin geboren

Op een nacht wordt er ingebroken in de Parijse villa van de ouders van antiekhandelaar Benjamin Férel. De moeder schiet op de indringers, maar kan niet verhinderen dat haar man verdwijnt. Benjamin wil niet dat de politie zich bemoeit met de zaken van zijn ouders en besluit de hulp in te roepen van zijn beste vriend Assane Diop. Benjamins vader bleek het werk van kunstschilder Rosa Bonheur te bestuderen. Heeft het beschadigde schaakstuk dat het speurdersduo vindt iets met zijn verdwijning te maken?

Een spannende detective met een vleugje Arsène Lupin.

Lupin begint gelijk spannend met een geheimzinnige maar ook beangstigende inbraak in het huis van antiekhandelaar Benjamin Ferel. De lezer zit daardoor gelijk in het verhaal door de geheimzinninge codes die worden achtergelaten. Het begint daardoor steeds meer te voelen als een speurtocht, die de lezer mee probeert op te lossen. De liefde van auteur Bertrand Puard voor Arsene Lupin is duidelijk merkbaar. Ook wanneer je niet bekend bent met deze personage of de Netflix serie, krijg je heel gemakkelijk het gevoel mee van het type personage en hoe de verhalen van Maurice Leblanc. Lupin weet de lezer zelfs nieuwsgierig te maken naar de Netflix serie, die momenteel te zien is op de streamingsdienst. Maar voor mensen die de serie al kennen, zal dit boek een aangenaam en interessante verdieping betekenen van een fragment uit de serie.

De verschillende personages zijn interessant en wekken interesse op. Assane Diop is een kleurrijke persoonlijkheid en levert Benjamin Ferel een intrigerend duo op. Waar Benjamin wat behoudend en meer kritisch kan zijn, lijkt Assane geen grenzen te kennen en zich moeiteloos verschillende personages aan te lijken nemen. En juist dat laatste gegeven is van onmisbare waarde wanneer je een inbraak wil oplossen, dat veel meer lijkt te behelzen dan in eerste instantie gedacht. De schrijfstijl van Bertrand Puard is vlot en toegankelijk en Lupin leest daarom heel gemakkelijk weg. Als een WhoDunnit annex puzzeltocht, waarbij de auteur de lezer tot het einde weet te verrassen. Mooi gegeven hierbij is dat de rol van dader en slachtoffer nog weleens lijkt te wisselen en niet altijd even duidelijk lijkt.

Lupin is duidelijk prettig leesvoer voor liefhebbers van puzzels en mysteriethrillers a la Agatha Christie en natuurlijk Arsene Lupin. Bertrand Puard toont hier in een auteur met een prettige schrijfstijl en hopelijk gaat uitgever Horizon meer van zijn werk vertalen.

Lupin is geschreven door de Franse auteur Bertrand Puard en toegankelijk leesvoer voor een breed publiek. Bertrand Puard heeft al vele titels op zijn naam staan. En met Lupin kreeg hij de mogelijkheid om zijn liefde voor Arsene Lupin in combinatie met de Netflix serie in boekvorm te gieten. Het boek verschijnt bij uitgeverij Horizon/The house of books.