Recensie: Mijn laatste leugen – Riley Sager

Auteur Riley Sager is zeker geen onbekende in Nederland. Ze veroverde al verschillende harten met haar eerste (in het Nederlands vertaalde) boek De laatste meisjes, waarin er bij drie verschillende slachtpartijen steeds één overlevende was. Wanneer deze ‘final girls’ met elkaar in contact komen, heeft dit heftige gebeurtenissen tot gevolg… In Mijn laatste leugen richt Riley Sager zich opnieuw op drie meisjes, maar in een geheel andere setting.

‘Mijn laatste leugen vertelt het verhaal van Emma, die voor het eerst haar vakantie doorbrengt in een Amerikaans zomerkamp. In Camp Nightingale maakte ze nieuwe vrienden, had het naar haar zin en leerde ze leugens te vertellen. Toen verdwenen de drie meisjes met wie ze haar huisje deelde spoorloos in de bossen en bleef ze als enige achter.
Vijftien jaar later is Emma een gevierd kunstenaar, geplaagd door herinneringen aan die bewuste avond. Ze wordt door de kampleiding van Camp Nightingale gevraagd een zomerschildercursus te geven en omdat ze het verleden definitief wil verwerken besluit ze te gaan. Eenmaal aangekomen blijkt ze in dezelfde huisje als toen te moeten overnachten en het verandert opnieuw in een plaats delict…’

Toevallig kwam na het verschijnen van de Nederlandse vertaling van Mijn laatste leugen ook het negende seizoen van de horrorserie American horror Story op de Nederlandse televisie, die zich ook richt op een Amerikaans zomerkamp als setting voor het vertellen van een griezelverhaal. Dit bewijst des te meer dat zomerkampen (een typisch Amerikaans fenomeen) een geweldige omgeving zijn voor enge vertelsels. In Mijn laatste leugen draagt Camp Nightingale ook echt bij aan de griezelige sfeer van het boek. De bossen, het meer en de mythen en legenden die er rondzwerven. We beleven hier het verhaal door de ogen van de wat labiele Emma, die op dertienjarige leeftijd er getuige van was, dat drie meisjes uit haar huisje in het zomerkamp verdwenen. Dit draagt zij vijftien jaar later nog steeds met zich mee. Zich hierbij afvragend wat er toen met Vivian en haar vriendinnen is gebeurd. Als lezer merk je gelijk dat Emma labiel is en gezien de titel van het boek vraag je je al snel af in hoeverre ze de waarheid spreekt. Aan de andere kant heb je het ook met haar te doen. Riley Sager laat je heerlijk tot het eind twijfelen aan de geloofwaardigheid van Emma en de mensen om haar heen.

Ditzelfde geldt voor wat er nu uiteindelijk met de drie meisjes is gebeurd. En waarom het vijftien jaar later opnieuw gebeurd. Verschillende mogelijke daders passeren in Mijn laatste leugen  de revue door middel van verschillende plot twists, waarbij de één geloofwaardiger is dan de ander. Kamponderhouder Ben wordt bijvoorbeeld gevoelsmatig plotseling geïntroduceerd als mogelijke dader. Aan het eind van het boek vraag je je op een gegeven moment af of je dit uiteindelijk nog wel antwoord gaat krijgen op je vragen. Wie er uiteindelijk verantwoordelijk is voor de vermissing van de drie meisjes nu en vijftien jaar geleden, komt als een verrassing en blijkt later heel ingenieus in de verhaallijnen te zijn verwerkt. Ook de mysteriën rondom het zomerkamp worden vooral aan het eind van het boek heel mooi uitgewerkt. Een mooi detail wat Riley Sager gebruikt voor de ontwikkeling van Emma’s karakter is de schilderijen die ze maakt om haar trauma’s te verwerken. En stiekem zou je zelf zo’n schilderij willen hebben!

Alhoewel het verhaal De laatste meisjes net wat origineler aanvoelde, biedt Mijn laatste leugen zijn lezers opnieuw een heerlijke spannende thriller in een passende griezelige setting.  Niet alle plot twists komen even overtuigend over, maar Riley Sager weet de uiteindelijke antwoorden op de vragen die de lezers hebben op intrigerende en boeiende wijze te beantwoorden. Ook Emma is door haar labiliteit en haar schilderijen een interessant karakter, waarvan je je constant afvraagt of ze de waarheid wel spreekt.

Uitgever Ambo Anthos doet goed haar best om de boeken van Riley Sager in het Nederlands te vertalen. Mijn laatste leugen is het tweede boek van deze auteur dat in het Nederlands verschijnt en inmiddels is ook Sluit alle deuren verschenen. De boeken zijn verkrijgbaar als papieren variant, als Dwarsligger en als ebook bij de betere Nederlandstalige boekhandel.