Recensie: De genezer van Zalindov (Genezer #1) – Lynette Noni

Lynette Noni is een Australische young-adult en fantasy auteur, die inmiddels al vele titels op haar naam heeft staan. De Akarnae serie, die inmiddels uit vijf delen en een tussendeel bestaat. En de duologie Whisper en Weapon, waarvan Whisper is uitgeroepen tot beste young-adult roman van het jaar 2018. Helaas zijn deze delen door importproblemen lastig te verkrijgen, wanneer je niet in Australië woont. Extra fijn dus dat de uitgeverij Boekerij besloten heeft het nieuwste boek van Lynette Noni; The Prison Healer besloten heeft te vertalen naar het Nederlands als De genezer van Zalindov.

‘De zeventienjarige Kiva Meridan zit al tien jaar vast in Zalindov: de beruchtste gevangenis van Wenderall, waar slechts weinigen levend uit komen. Iedere dag vecht ze, als enige genezer, voor haar leven en dat van haar medegevangenen. Als de terminaal zieke koningin van de rebellenbeweging Zalindov wordt binnengebracht, krijgt Kiva de taak om haar lang genoeg in leven te houden voor een Trial by Ordeal: een toernooi van vier proeven die gebaseerd zijn op de elementen. Alleen de gevaarlijkste criminelen krijgen deze straf: ze zullen onder de meest extreme omstandigheden lucht, vuur, water en aarde moeten trotseren om vrijgesproken te worden.

Gebukt onder deze verantwoordelijkheid ontvangt Kiva een gecodeerd bericht van haar familie, met één duidelijke boodschap: ‘Hou haar in leven. We komen eraan.’ De rebellenkoningin kan met geen mogelijkheid meedoen aan het toernooi zonder te sterven en Kiva besluit haar eigen leven op het spel te zetten door in haar plaats mee te doen. Als ze wint zal niet alleen de koningin, maar ook zijzelf haar vrijheid terugkrijgen. Alleen heeft niemand het toernooi ooit overleefd.’

Simpelweg is De genezer van Zalindov fantasy zoals deze hoort te zijn. Kiva is allereerst een prettig en toegankelijk personage. Ze kan eigenlijk zelf weinig aan haar situatie doen, maar probeert wel alles aan te grijpen om er het beste van te maken. Dit laatste is nog best lastig, omdat ze veel empathievermogen heeft, maar daarbij bang is om die mensen weer kwijt te raken. Juist daarom zijn haar vriendschappen met persoonlijkheden als Jaren, Kip en Naari zo bijzonder. Elk hebben ze hun eigen geheimen, verleden en doel in het leven, maar weten elkaar te raken, wat kleurrijke dialogen en een verrijking van de verschillende persoonlijkheden tot gevolg heeft. Boeiend aan De genezer van Zalindov is dat de personages zo verschillend van elkaar zijn qua karakter waardoor er door Lynette Noni een fijne dynamiek gecreëerd wordt. Er is zeker ook ruimte voor romantiek, maar dit speelt duidelijk meer op de achtergrond, wat het verhaal ten goede komt.

Lynette Noni heeft een prettige schrijfstijl met veel oog voor detail. Eveneens is er door uitgever Boekerij een kaart van de wereld waarin De genezer van Zalindov zich afspeelt, evenals de geheimtaal dat Kiva gebruikt. Juist deze details zorgen ervoor dat de lezer zich deze wereld gemakkelijk kan visualiseren en dit heel echt overkomt. Mooi hierbij is dat Lynette Noni aspecten uit het verleden van de personages een belangrijke rol laat spelen en hierbij diverse plotwendingen niet schuwt. Dit maakt dat de spanning in De genezer van Zalindov op een goede manier wordt opgebouwd en de basis wordt gelegd voor verschillende verrassingen die de auteur nog voor haar lezers in petto heeft. Dit maakt dat het einde van het boek als een verrassing komt, maar tegelijkertijd ook een mooie aanloop betekent naar het vervolgdeel. De genezer van Zalindov is namelijk het eerste deel van een trilogie en uitgever Boekerij heeft al bevestigd het tweede deel begin 2022 te publiceren in het Nederlands.

Deze prachtige tekening van Kiva en Jaren is gemaakt door kunstenaar Alice Maria Power

Conclusie: lees dit boek! Onder andere wanneer je een liefhebber bent van goede fantasyboeken met toegankelijke personages binnen een in detail uitgewerkte wereld. De genezer van Zalindov is aanrader voor liefhebbers van auteurs als Sarah J. Maas, Maggie Furey, Suzanne Collins, Jennifer L. Armentrout en Leigh Bardugo.

De genezer van Zalindov is geschreven door Lynette Noni en gepubliceerd door uitgeverij Boekerij onder hun Best of Fantasy label. Dit label richt zich voornamelijk op de publicatie van toegankelijke fantasy en science fiction in de Nederlandse taal, waarbij boeken vaak in een gelimiteerde uitgave met extra’s zoals bonusmateriaal, kunst en dergelijke worden gepubliceerd. Inmiddels is door de uitgeverij bevestigd dat het tweede deel ook in een gelimiteerde versie, in het Nederlands, zal gaan verschijnen. Het boek is beperkt in een speciale editie te verkrijgen bij de betere boekhandel. Zie de volgende website voor meer kunst van Alice Maria Power: Alice Maria Power