Recensie: De terugkeer van Mia (Munch & Kruger #5) – Samuel Bjork

Met Sneeuwwit leken de huidige gebeurtenissen rondom Mia Kruger in de ijskast gezet en de lezer in het ongewisse gelaten. Samuel Bjork ging namelijk terug in de tijd en op zo’n manier werd de jonge Mia Kruger gepresenteerd aan het lezerspubliek. Toch blijft de vraag hangen hoe het nu verder gaat met Mia, die op het randje van de dood leek te balanceren…

‘Mia staat op het punt een nieuw leven te beginnen, maar dan komt er een oude zaak aan het licht…

Mia Krüger is terug op Hitra – het eiland dat ze ooit haar thuis noemde. Nu ze gestopt is bij de politie, is ze teruggekeerd naar het eiland om haar huis op te ruimen, zodat ze een nieuw leven kan beginnen.

Dan krijgt ze opeens bezoek van een jong meisje. Drie jaar geleden is er een jongen verdwenen, en het meisje vraagt Mia’s hulp om hem te vinden. Wanneer op Hitra het lichaam van een tiener wordt aangetroffen met de naam van de vermiste jongen in haar bloed geschreven, krijgt Munch in Oslo een telefoontje, en wordt het team weer herenigd…’

De titel van het nieuwste boek van Samuel Bjork verklapt het in feite al een beetje. De terugkeer van Mia begint met een scene waarin we eindelijk weten hoe het nu met Mia gaat. Onverwacht wordt ze weer meegesleurd in een zaak. Maar zal ze uiteindelijk ook weer met Munch gaan samenwerken aan moordzaken? Ook Holger Munch zijn werkend leven lijkt een beetje op losse schroeven te gaan staan, dus De terugkeer van Mia lijkt ook te gaan over hoe twee misdaadoplossers onverwacht weer samen terechtkomen op een zaak. Wel blijf je als lezer in dit boek zoeken naar de vraag hoe het daadwerkelijk met de hoofdpersonages gaat. Heeft Mia haar vrede gevonden met haar verleden of torst ze nog steeds haar traumatische ervaringen met zich mee? Toch voelt de samenwerking tussen Mia en Munch weer als vanouds en blijft het als lezer fascinerend om Mia’s hersenen aan het werk te zien. Ook passeren oude en nieuwe interessante gezichten de revue, die mogelijk in de toekomst nog interessante verhaallijntjes kunnen gaan vormen.

De spanning wordt op diverse wijzen door Samuel Bjork opgebouwd. Aan de ene kant is er veel gaande in het leven van Mia en Munch, en is het de grote vraag welk pad zij in de toekomst zullen gaan kiezen. Aan de andere kant vindt er een moord plaats, waarbij er veel meer speelt dan op het eerste gezicht lijkt. Samuel Bjork laat de verschillende hoofdpersonen hun zegje doen en hierdoor worden verschillende gebeurtenissen verteld, die in eerste instantie niets met de moord te maken lijken te hebben. Zoals van Samuel Bjork bekend is, is zijn schrijfstijl gemakkelijk leesbaar met veel dialogen en onderlinge sympathie of aversie tussen de verschillende hoofdpersonages. Ook is hier plaats voor wat (zwarte) humor doordat de legendarische chagrijnige buien van Munch door ‘Cyanide’. Oftewel ‘Giftige Munch vandaag, je kunt maar beter uit zijn buurt blijven.’ Dit soort kleine details zijn voor lezers heel herkenbaar, omdat iedereen wel een collega heeft met mogelijk explosieve emoties.

Alhoewel De terugkeer van Mia niet beter is dan Ik reis alleen en De doodsvogel is het een typische herkenbare Samuel Bjork met een sterke opbouw van spanning en de wisselwerking tussen het oplossen van misdaden en de persoonlijke ontwikkeling van de verschillende hoofdpersonages, met als speciale aandacht voor Mia en Munch. Wel voelt het verhaal toch minder uniek aan dan eerder genoemde voorgaande boeken.

Samuel Bjork is bekend van de thrillerserie over Munch en Kruger. Hij levert met De terugkeer van Mia alweer zijn vijfde boek in deze serie af. De gehele serie is in mooi vormgegeven en op elkaar afgestemde boekomslagen uitgegeven door uitgever Luitingh Sijthoff.