Recensie: Onbreekbaar – Marieke Damen

Met een boekomslag waar een interessant stilleven van een kooi met daarin een lege nest, trekt Marieke Damen met haar nieuwste boek Onbreekbaar zeker de aandacht. Deze auteur is tevens schrijfster van debuut Stilleven dat veel lof ontving en zelfs in de prijzen viel.

‘Alexandra is een succesvolle zakenvrouw, maar in haar relatie met Maarten niet meer gelukkig. Ze besluiten een pauze te nemen om uit te zoeken wat ze nog voor elkaar voelen. Alexandra vertrekt met hun zoontje Max naar hun vakantiehuis aan de rand van de Veluwe. Al snel na aankomst wordt ze ontvoerd; Max blijft alleen in het huis achter…

Demi is een tiener vol toekomstdromen. Totdat ze zwanger raakt. Na een consult bij de abortuskliniek wordt ze klemgereden en in een busje gesleurd…

Alexandra en Demi kennen elkaar niet, maar worden samen gevangengehouden in een kamer die ze de ‘papegaaienkooi’ gaan noemen. Wie houdt hen daar? Waarom? En kunnen ze nog ontsnappen?’

Onbreekbaar gaat gelijk pittig en spannend van start door een gevaarlijke situatie waar één van de hoofdpersonages in terechtkomt. De setting doet erg denken aan schrijvers zoals Samantha Stroombergen en M.J. Arlidge, waarbij twee personen die op het eerste gezicht niets met elkaar te maken hebben, ontvoerd worden. Maar voordat de lezer een gevoel van deja vu kan krijgen, grijpt Marieke Damen terug naar het verleden van één van de personages, wat veel duidelijk maakt over het hoe en waarom. Hierbij is het knap dat Marieke Damen zelfs in het tussenstuk de aandacht van de lezers goed weet vast te houden door de spanning goed op te bouwen. Er worden allerlei nijpende situaties gecreëerd, rookgordijnen worden opgeworpen en het daadwerkelijke verhaal rondom dit personage blijft spannend tot op de laatste bladzijde.

Marieke Damen wisselt tussen drie verschillende personages, waarbij er een goed beeld wordt geschetst van wat er toe heeft geleid dat mensen bepaalde daden plegen. Het wordt langzamerhand ook steeds duidelijker wat de boeiende omslag met de lege kooi voor betekenis heeft. Ook krijgt de lezer een beter beeld van de ontvoerder en worden gewetensvragen opgeworpen. Wat is nu daadwerkelijk slechter? Ben je een slecht mens of meer een slachtoffer van de nijpende omstandigheden. Hoe lang kan een persoon in deze omstandigheden zitten totdat diegene als het ware breekt? Beide vrouwen maken in Onbreekbaar bepaalde keuzes. Keuzes die door anderen als slecht kunnen worden ervaren, ondanks dat deze keuzes voor de betreffende personen in hun omstandigheden wellicht de beste zijn. Dit onderwerp is vandaag de dag verrassend actueel en zet de lezers tot nadenken.

Onbreekbaar is bekend en verrassend tegelijkertijd. Aan de ene kant is de setting herkenbaar vanuit andere thrillers. Aan de andere kant geeft auteur Marieke Damen er haar eigen draai aan, door een intrigerend intermezzo in Onbreekbaar in te bouwen en verrassende verbanden en plotwendingen in het verhaal te verwerken.

Onbreekbaar van Marieke Damen is gepubliceerd bij uitgever HarperCollins Holland. Haar debuut Stilleven ontving veel lof en nominaties. Meer weten over deze auteur: Marieke Damen – thrillerauteur