Recensie: Het perfecte huwelijk – Anna Ekberg

Bij slechte huwelijken denk je al gauw aan de film waar Brad Pitt en Angelina Jolie hun best doen om elkaar het leven zuur te maken en gaan hier best ver in. Maar wat als je door je partner gekwetst wordt en je verborgen verleden komt boven drijven? Het perfecte huwelijk van Anna Ekberg is hier een mooi voorbeeld van:

Christian en Leonora zouden gelukkig moeten zijn. Ze hebben een droomhuis met uitzicht op de fjorden en een zoon die gezond is verklaard na een lang ziekbed. Maar ze hebben ook geheimen. Rancune, eenzaamheid en onvervulde verlangens maken hun huwelijk kapot.

Als Leonora haar man betrapt met een andere vrouw, stelt ze hem een ultimatum: hij verbreekt de affaire, of zij geeft hem aan bij de politie. Want Leonora weet hoe Christian de peperdure behandeling van hun zoon heeft betaald. Christian ziet nog maar één uitweg: hij moet van Leonora af. En dus stapt hij in zijn busje, rijdt naar haar vaste hardlooproute en rijdt haar dood. Maar als Christian trillend van schok thuiskomt, zit Leonora gewoon op de bank. Wie heeft hij zojuist aangereden? En wat gebeurt er als zijn vrouw erachter komt wat hij van plan was? Eén ding is duidelijk: niets kan hem voorbereiden op de hel die op het punt staat los te barsten.

Het perfecte huwelijk begint met twee tegengestelde persoonlijkheden voor wie het als iets unieks voelt dat de ander op hem of haar valt. Het lijkt een begin van een langdurige romance, maar wanneer heftige levensomstandigheden de volledige aandacht in beslag neemt, drijven ze steeds meer van elkaar af. Totdat er een derde partij om de hoek komt kijken en liefde verandert in haat… Natuurlijk zijn er al verschillende thrillers geschreven over een huwelijk dat misgaat, dus in die zin is Het perfecte huwelijk niet uniek. Wat het verhaal van Anna Ekberg wel de moeite waard maakt, is de manier waarop de auteur speelt met het feit van in hoeverre je elkaar eigenlijk kent na een lange relatie en huwelijk. Er zijn stellen die zich na tien jaar samen realiseren dat ze met een vreemde hebben samengewoond.

Wat ook mooi is in Het perfecte huwelijk is, dat Anna Ekberg niet perse naar een persoon de zwarte Piet toespeelt. De eerste persoon maakt een misstap en daar reageert persoon twee op een bepaalde manier op en voor je het weet, is er sprake van een wisselwerking waarvan de lezer niet meer weet hoe dit zal aflopen. Gaat het van kwaad tot erger? En welke geheimen zullen uiteindelijk een onvermijdelijke rol gaan spelen? Mooi hierbij is dat Anna Ekman ervoor heeft gekozen voor een wisselwerking tussen een politieagent als alwetende verteller en Christian en Leonora. Dit geeft Het perfecte huwelijk een andere en intrigerende dimensie.

Het perfecte huwelijk van Anna Ekman is wellicht qua onderwerp niet uniek, maar voelt qua verhaallijn en wisselwerking tussen de verschillende personages intrigerend en boeiend aan. Aanrader voor liefhebbers va. Scandinavische thrillers.

Beoordeling: 8/10

Anna Ekberg is een Deense misdaadschrijver. Ze zoekt in haar boeken graag de randen van de dagelijkse realiteit op. Het perfecte huwelijk is hier een mooi voorbeeld van en verschijnt in Nederlandse vertaling bij uitgeverij Boekerij.