Recensie: Gebroken Vertrouwen – Laura Lippman

Op een één of andere manier weten boeken over schrijvers altijd te fascineren. De manier waarop iemand die een rijke verbeeldingswereld creeert voor iemand anders, zelf in een geheel eigen verhaal verstrikt raakt. Daarnaast hebben auteurs vaak ook hun eigenaardigheden en dit gegeven is voor hoofdpersonage Gerry in Gebroken vertrouwen zeker waar…

‘Bestsellerauteur Gerry krijgt telefoontjes van iemand die niet bestaat: een personage uit zijn bestverkochte boek

Na een nare val van de trap is bestsellerauteur Gerry zes weken aan bed gekluisterd in zijn luxeappartement in Baltimore. De twee vrouwen die voor hem zorgen kent hij amper: zijn piepjonge nieuwe assistente en een nogal slome nachtverpleegster.

Dan krijgt hij op een avond een telefoontje van iemand die zich voordoet als Aubrey, de hoofdpersoon uit zijn bestverkochte boek Dream Girl. Maar zij bestaat alleen in Gerry’s verbeelding. Zou dit soms een gemene grap zijn van een van zijn drie exen? Is hij al aan het dementeren, zoals zijn moeder, of hallucineert hij door de pijnstillers die hij krijgt?

Aubrey blijft hem bellen, en haar toon wordt steeds dreigender. Gerry voelt zich bang en alleen – en dan wordt er ook nog een moord gepleegd. Vanaf dat moment weet hij zeker dat er iets veel duisterders aan de hand is dan hij dacht.’

Laura Lippman heeft een bijzonder manier van schrijven, waarbij ze wisselt tussen het heden en verschillende momenten in het verleden. Vooral aan het begin van Gebroken vertrouwen is het even zoeken naar wat voor doel er in Gebroken vertrouwen aspecten over het verleden van Gerry wordt gedeeld met de lezer. Wel is het heel interessant om te lezen hoe de personage Gerry zich ontwikkelt heeft tot de man dat hij nu is. En welke rol de verschillende personages en vooral ook zijn geschreven boeken hierop hebben gehad. Laura Lippman wijdt hierbij uit over de relatie die Gerry heeft met zijn ouders, wat een belangrijke en bepalende rol heeft gespeeld in het leven van Gerry. Eveneens zijn de verschillende bijpersonages interessant zoals de verpleegster, de assistent, maar ook de ex-vrouw van Gerry. Hebben ze allemaal wel het beste met hem voor?

Gebroken vertrouwen levert ook een paar vragen op, wat vooral betrekking heeft op Gerry’s debuut, dat een onmisbare rol speelt in het boek. Ondanks dat Gebroken vertrouwen opgebouwd wordt als een roman, door zich in eerste instantie te verdiepen in de personage van Gerry, zijn er zeker ook elementen aanwezig die spanning in het boek veroorzaken. Denk hierbij aan het feit van Gerry’s val waardoor hij hulpeloos en afhankelijk van anderen is. Ook roepen de telefoontjes van een belangrijk hoofdpersoon uit één van zijn boeken nieuwsgierigheid op: wie is deze vrouw en wat wilt zij van Gerry. Ten slotte blijkt de relatie van Gerry met personen van het vrouwelijke geslacht allesbepalend voor de loop van het boek. In de tweede helft van Gebroken vertrouwen heeft Laura Lippman voor haar lezers nog een verrassende plottwist in petto, waardoor alle verhaallijnen en puzzelstukken op hun plaats vallen.

Dit maakt dat Gebroken vertrouwen niet de gebruikelijke snelle thriller is, maar een boek waarbij auteur Laura Lippman veel aandacht besteedt aan de verdieping en persoonlijke ontwikkeling van haar personages. Het is daardoor niet gek, dat er op haar boeken vaak een enthousiaste quote van Stephen King staat. De beschrijving van verschillende elementen uit het heden en verleden en de aandacht voor de verschillende personages doen namelijk denken aan de schrijfstijl van Stephen King.

Beoordeling: 7 ½ / 10

Laura Lippman heeft vele thrillers op haar naam staan, zoals de Tess Monaghan series en verschillende op zichzelf staande verhalen. Haar meest recente werk is Gebroken vertrouwen en verscheen bij uitgever Meulenhoff Boekerij. Dit boek is verkrijgbaar in de betere Nederlandstalige boekhandel en webwinkel.