Recensie: Verstoten (Aaron Falk #1) – Jane Harper

Wie bekend is met de boeken van Jane Harper weet dat de boekomslagen altijd adembenemend mooi zijn. Taferelen vol kleur van de Australische natuur bij een zonsondergang, een zinderende dag op de Australische outback of een duistere grot. Deze omslagen zetten gelijk ook een goede sfeer neer voor het type boeken dat Jane Harper schrijft. Verstoten is haar nieuwste boek.

‘Tijdens een drukbezocht festival op een warme lenteavond ligt een baby alleen in haar wagen, terwijl haar moeder opgaat in de menigte.

Een jaar na dato werpt de verdwijning van Kim Gillespie nog altijd een schaduw over het leven van haar familie en vrienden in Marralee Valley, in het hart van de Australische wijngregio. Naar dit stadje reist Aaron Falk af om de doop van de baby van zijn beste vriend bij te wonen. Maar al geniet hij van het leven in de weelderige vallei, Falk begint al snel te vermoeden dat de hechte groep vrienden en familie beschadigder is dan op het eerste gezicht het lijkt. Rondom Falks vriend, de vermiste moeder en een vrouw tot wie Falk zich sterk aangetrokken voelt, blijken duistere vragen te sluimeren wanneer gebeurtenissen uit het verleden aan het licht komen.

Waarom verlaat een moeder haar kind? Wat is er gebeurd met Kim Gillespie?’

Jane Harper is zeer sterk in het opbouwen van suspense binnen een verhaal. De lezer wordt meegenomen in een situatie waar iemand spoorloos verdwijnt binnen een drukke setting. Verschillende mensen hebben deze persoon gezien, maar niemand kan vertellen wat er nu eigenlijk gebeurd is. Verstoten laat zien hoe deze gebeurtenis een gemeenschap sterk kan beïnvloeden, bezighouden en zelfs ontwrichten. En is er eigenlijk wel gebeurd wat iedereen denkt? Of is er meer aan de hand? Jane Harper volgt de visies en denkbeelden van verschillende personages en hoe zij zich na deze gebeurtenis verder ontwikkelen en sommigen hierin juist vastlopen. De laatste groep heeft juist bepaalde antwoorden nodig om verder te komen. Jane Harper beschrijft in Verstoten op een duidelijke manier hoe een kleine gemeenschap hierdoor beïnvloed wordt.

Tot op het eind van Verstoten blijft de lezer gissen naar wat nu uiteindelijk met Kim gebeurd is. Uiteindelijk wordt het verhaal tot slot door de ogen van dit personage verteld waardoor alles wat al verteld is in een heel ander daglicht komt te zijn. Als lezer bekruipt je dan een naargeestig en sinister gevoel. Het idee dat zoveel mensen iets voor iemand hadden kunnen betekenen, maar dit door bepaalde ideeën of aannames niet hebben. En dit gegeven maakt het verhaal dat in Verstoten verteld word schrijnend maar ook heel realistisch. Het betreft ook een heel actueel thema. In ieder geval is Verstoten niet weggelegd voor lezers die houden van snelle en rechtlijnige thrillers. Jane Harper maakt het boek veel meer dan zomaar een spannend verhaal door er vele elementen aan toe te voegen, zoals het leven in een kleine gemeenschap en de bijzondere (afwisselende) omgeving van Australie. Eveneens loopt het leven van oude bekende Aaron Falk er als een rode draad doorheen. Ondanks dit is Verstoten prima op zichzelf staand te lezen.

Jane Harper levert met Verstoten opnieuw een intrigerend en doordacht verhaal af, met evengoed weer een rol weggelegd voor Aaron Falk tegen de achtergrond van het intrigerende Australische landschap. Het boek is een literair verhaal over een kleine gemeenschap en een spannend boek in één prachtige kaft omhuld.

Beoordeling: 7 ½ / 10

Verstoten is het derde boek uit de pen van Jane Harper met Aaron Falk in de hoofdrol. De voorgaande titels waren De droogte en De wildernis. Ze heeft een lange carriere als journalist achter de rug en won met haar debuut diverse prijzen. De boeken van Jane Harper zijn verschenen bij A.W. Bruna Uitgevers.