Recensie: Winterwereld (De lange winter trilogie #1) – A.G. Riddle

Je hoeft maar uit het raam te kijken om je af te vragen hoe de toekomst zal zijn. Klimaatveranderingen dat lijdt tot steeds extremere weersverschijnselen en een besmettelijk virus. A.G. Riddle geeft in Winterwereld een geheel eigen perspectief van een mogelijke toekomst van de mensheid, waarbij een ijstijd de leefmogelijkheden sterk heeft beperkt. Winterwereld is het eerste deel van De lange winter trilogie en is onder te verdelen in de harde sciencefiction (harde SF), waarbij veel aandacht wordt besteed aan wetenschappelijke details van wat daadwerkelijk mogelijk is.

In de nabije toekomst is er een nieuwe ijstijd aangebroken. Sneeuw valt in de zomer. Gletsjers verpletteren complete steden in Noord-Amerika, Europa en Azië. Wereldwijd verlaten mensen hun huizen en trekken naar gebieden waar ze nog wel kunnen overleven. Landen sluiten bondgenootschappen en bereiden zich voor om de laatste bewoonbare zones van de wereld in handen te krijgen. De mensheid balanceert op het randje van de afgrond. Wetenschappers, wanhopig op zoek naar antwoorden, sturen sondes het zonnestelsel in om metingen te doen. Nabij Mars ontdekken ze een mysterieus object dat naar de zon onderweg lijkt. Is dit de oorzaak van de ijstijd? Kan het een overblijfsel zijn van een lang uitgestorven beschaving? De anarchie op de aarde neemt ondertussen toe en een internationaal consortium begint aan een missie om contact te maken. Maar het loopt niet zoals gepland: in de duistere ruimte doet het team een ontdekking die de loop van de menselijke geschiedenis zal veranderen – en mogelijkerwijs zal beëindigen.’

In Winterwereld wordt het verhaal afwisselend beleefd door de ogen van astronaut Emma en wetenschapper James. Dit levert gelijk een mooi contrast op doordat zij zich op dat moment in de ruimte begeeft en hij opgesloten zit in de gevangenis. Zij kan zowat niet vrijer zijn en hij moet zichzelf in leven zien te houden op een klein oppervlakte. Beiden beleven ze de toegenomen problemen in de wereld op een geheel eigen wijze. Emma krijgt er in de ruimte niet zoveel van mee en James merkt door de toegenomen problemen in de gevangenis, dat de wereld steeds gevaarlijker wordt. Ogenschijnlijk lijken hun levens niet direct iets met elkaar te maken te hebben, totdat hun levenspaden zich op een verrassende manier met elkaar kruisen. Dit levert een bijzondere dynamiek op tussen deze twee, toch wel verschillende, personages, die samen moeten proberen om het probleem wat de aarde zo bedreigt, in kaart te brengen. Ondanks dat A.G. Riddle hier niet de nadruk op legt, ontstaat er een hele mooie persoonlijke band tussen deze twee personages.

Het mooie van Winterwereld is, dat er op een begrijpelijke en toegankelijke wijze door A.G. Riddle uitleg wordt gegeven over de verschillende processen en onderzoeken die gedaan worden om de bedreiging in kaart te brengen. Ook problemen, die je logischerwijs zou verwachten, wanneer je lichaam lang te maken krijgen met een andere zwaartekracht, worden door A.G. Riddle niet uit de weg gegaan. Zo levert de afname van Emma’s botdichtheid serieuze en chronische problemen op. Juist deze elementen maakt dat Winterwereld echt en overtuigend overkomt, alsof het echt zou kunnen gebeuren in de nabije toekomst. Daarnaast zijn deze details erg interessant om te lezen, zoals het ontwerpen van drones en de mogelijkheid van het communiceren met buitenaards leven. Het is ook een kunst om dit soort zaken toegankelijk op te schrijven en het verhaal daarbij spannend en ondernemen te houden. En A.G. Riddle bezit deze kunst zeer zeker. Ten slotte geeft Winterwereld een bevredigend einde, maar werpt daarnaast ook nieuwe mogelijke problemen op, dat de opening biedt voor verhaallijnen in de volgende twee delen: De strijd om de zon en De verdwenen kolonie.

Winterwereld biedt een intrigerend beeld vol wetenschappelijke details en boeiende personages in een toegankelijke en prettige schrijfstijl. Dit boek is een aanrader voor liefhebbers van bijvoorbeeld Andy Weir.

Sciencefiction uitgever Icebergbooks trakteert de liefhebber op Nederlandstalige boeken van eigen en buitenlandse bodem. Extra positief is dat deze uitgever gelijk de hele serie boeken publiceert waardoor je niet hoeft te wachten totdat de vervolgdelen uitkomen. Naast de boeken van A.G. Riddle, zitten auteurs zoals Brandon Sanderson, Jasper T. Scott en Frank van Dongen in hun portefeuille.