Recensie: Verdoemd – Jerome Loubre

Na Toevluchtsoord is Jerome Loubre Is hij in Nederlandse vertaling terug met Verdoemd, Aan de ene kant een heel ander soort verhaal dat zich in een heel andere omgeving afspeelt als zijn vorige thriller. Aan de andere kant bevatten de twee boeken ook veel overeenkomsten, zoals de complexe vertelstijl van de auteur en een flinke paranormale en duistere sfeer…

‘In een chique wijk in Port-au-Prince wordt voor de tweede keer in een week een vermoord echtpaar aangetroffen.
In een chique wijk in de Haïtiaanse hoofdstad Port-au-Prince wordt voor de tweede keer in een week een vermoord echtpaar aangetroffen. Hun verminkte lichamen liggen aan het voeteneinde van het bed. Alles wijst op een rituele moord. In Haïti, waar voodoo een officiële godsdienst is, berichten de kranten dan ook al snel over een voodoo-seriemoordenaar.                                                                                                                                          Inspecteur Simon Bélage wil van die speculaties niets weten. In zijn ogen is voodoo puur bijgeloof en ligt het motief van de moorden eerder bij de kinderhandel en de corruptie die het land teisteren. Samen met zijn partner Manus en dochter Rachelle gaat hij op onderzoek uit. Hun zoektocht leidt naar een oud weeshuis dat de sinistere bijnaam ‘Het gelukkige graf’ draagt.Bélage duikt in het verleden van het allang gesloten weeshuis,en ontdekt meer dan hem lief is. Wat heeft zich al die jaren geleden tussen deze muren afgespeeld? En hoeveel mensen zullen daar nu nog de prijs voor moeten betalen?’

Ook Verdoemd mag zich weer scharen onder de noemer ‘bijzondere en unieke thriller’. Allereerst speelt één van de thema’s Voodoo sterk tot de verbeelding. Aan de ene kant durf je er niet in te geloven net zoals één van de hoofdpersonages uit het boek. Maar aan de andere kant moet je er ook wel in geloven, doordat Verdoemd te veel elementen bevat die niet direct te verklaren zijn door alledaagse gebeurtenissen. Jerome Loubre is hierbij zo’n auteur die het verhaal laat afsluiten op een wijze waardoor je eerdere beslissingen van bepaalde personages in een heel ander daglicht gaat zien. Zoals inspecteur Simon Bélage op sommige momenten wel een vooruitziende blik leek te hebben. Hij is gelijk ook een mooi voorbeeld van hoe het verleden je huidige functioneren sterk kan beïnvloeden. Wat is gebeurd met zijn moeder en zijn houding tegenover Voodoopraktijken. Juist door deze facetten van duistere magie maakt dat Verdoemd heel spannend is, doordat je je als lezer constant bewust bent van een duistere dreiging in het verhaal.

Jerome Loubre tipt met Verdoemd ook diverse actuele en historisch relevante thema’s aan. Denk hierbij aan corruptie binnen hogere politieke machten en de politie, maar adoptiefraude en armoede. De dingen die mensen doen om maar aan macht of aan geld te komen. Verdoemd speelt zich af in verschillende tijdsbestekken met verschillende personages die op onverwachte wijze bij elkaar worden gebracht. Tot op het eind van Verdoemd blijft het gissen hoe alle puzzelstukken in elkaar passen. Hoe een personage slachtoffer kan worden van fraude en corruptie en daar tegelijkertijd onderdeel van kan zijn, is een fascinerend gegeven wat Jerome Loubre in zijn nieuwste thriller omschrijft. Dit maakt dat Verdoemd naast thrillerelementen ook zeker literair genoemd kan worden en ook leerzaam is. De lezer krijgt namelijk een tipje van de sluier van de cultuur van een boeiend stukje Latijns Amerika.

‘Hij sprak over de dood om niet over het leven te hoeven praten’

Verdoemd is een mustread voor lezers die genoten hebben van Toevluchtsoord en voor lezers die houden van spannende en leerzame thrillers met een flinke dosis duistere en soms onverklaarbare magie met interessante en doortastende personages.

Verdoemd van Jerome Loubre is, net als Toevluchtsoord verschenen bij uitgever Meulenhoff Boekerij. Het boek ligt vanaf vandaag in de boekhandels.