Recensie: Ontworteling – Janine Keijser

Janine Keijser besloot na een carrière als advocaat te luisteren naar haar innerlijke stem en ging werken met verwaarloosde dieren en doet er alles aan om aandacht te genereren voor de rechten van dieren. Dit is duidelijk terug te vinden in haar artikelen en verhalen, die ze al van jongs af aan schrijft. Ook in haar nieuwe thriller Ontworteling staat het creëren van meer bewustwording voor natuur, klimaat en andere maatschappelijke thema’s centraal. Dit alles gestoken in een spannend thriller jasje.

‘Journaliste en wereldverbeteraar Lara reist af naar Brazilië in opdracht van een organisatie die inheemse gemeenschappen helpt in Zuid-Amerika. Samen met een collega en een gids gaat ze op onderzoek uit in het Amazonegebied. De stam die ze bezoeken, lijkt echter niet zo blij met hun komst. Wanneer Lara op een schandaal stuit dat het regenwoud en de inheemse stam in gevaar brengt, komt ze in een angstaanjagend kat-en-muisspel terecht. Ze legt haar leven in de waagschaal om de waarheid boven tafel te krijgen. Door de huiveringwekkende gebeurtenissen valt Lara in een zwart gat waar ze hallucinerende ervaringen doormaakt. Haar diepste angsten komen voorbij maar ook de intense krachten die ze aan kan boren als ze eenheid ervaart met de natuur. Om uit het duister omhoog te klimmen, moet ze haar verleden loslaten en haar innerlijke kracht leren hanteren. Weet Lara zich aan haar fysieke en mentale demonen te ontworstelen?’

In de boeken Rauw en Beproeving speelde Lara al de hoofdrol. Ondanks dat is Ontworteling heel goed zelfstandig te lezen, omdat Lara in dit verhaal een nieuwe en onbekende uitdaging aangaat. Het boek begint gelijk al spannend, waardoor de lezer moeiteloos het verhaal in komt. Mooi hierbij is dat Janine Keijser niet voor een gebruikelijk thrillerformat (zoals een rechercheur of seriemoordenaar in de hoofdrol) gaat, maar zich vooral richt op actuele thematiek zoals ontbossing en klimaatverandering. Daarnaast wordt er gekozen voor een vijand die niet gelijk vanaf bladzijde één duidelijk is. Hierdoor krijg je door de ogen van Lara een soort ‘onbetrouwbare verteller’ gevoel. Wie is in dit boek daadwerkelijk degene die een gevaar voor Lara’s leven vormt? Het gevaar komt hierdoor dichterbij dan ook en wordt ook sterk beïnvloed door Lara’s eigen innerlijke angsten. Ontworteling wordt daardoor meer dan alleen een thriller, maar ook de zoektocht van Lara, naar haar eigen kracht en hoe ze beïnvloed wordt door haar angsten.

Het is duidelijk dat Janine Keijser veel van zichzelf in deze boeken stopt. Lara heeft net zoals Janine zelf een tweelingzus en een grote liefde voor dieren. De verontwaardiging van de hoofdpersoon over bijvoorbeeld dierenleed en vernieling van het oerwoud, is duidelijk voelbaar. Een van de meest mooie scenes hierin, is dat Lara oog in oog komt te staan met een van de gevaarlijkste dieren uit het oerwoud. Ook wordt er veel ruimte geboden aan de lokale cultuur en inheemse gewoonten zoals bijvoorbeeld voodoo. Dit geeft Ontworteling een ongrijpbaar en uniek tintje, waardoor de hoofdpersoon als het ware gedwongen wordt op zichzelf te reflecteren en haar eigen angsten onder ogen durft te zien. Juist in combinatie met de nog onbekende vijand waartegen Lara vecht, levert dit een duidelijk opbouwende spanning in het boek. Ten slotte heeft het Ontworteling ook een schrokkend stukje realiteit, zoals het gegeven dat een land als Nederland ook in sterke mate bijdraagt aan de ontbossing en dus ook aan de klimaatverandering in de wereld.

Ontworteling is een spannend verhaal met actuele thematiek, zelfreflectie, magische symboliek en een flinke dosis realiteit.

Janine Keijser heeft een achtergrond in de advocatuur en zet zich in tegen dierenleed. Inmiddels heeft ze al diverse eco-thrillers op haar naam staan. Ontworteling verscheen bij uitgeverij Doornwater.