Recensie: Een familie en een Griekse god (De wandelaars #2) – Ronald Giphart, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind

Na Vier wandelaars en een Siciliaan besluit het schrijverskwartet de formule door te zetten in een tweede op zichzelf staand verhaal over wandelaars. Alleen is de formatie van Een familie en een Griekse god wel iets veranderd, doordat auteur Marion Pauw plaatsgemaakt heeft voor Ronald Giphart. Opnieuw staat een groep mensen onder de aandacht die (tegen wil en dank) samen gaan wandelen, alleen betreft het in dit geval een gezin met aangetrouwde echtgenoten en een familiebedrijf…

‘Een familie gaat op vakantie naar het Griekse eiland Kreta. Het familiebedrijf heeft de onderlinge verhoudingen het afgelopen jaar behoorlijk onder druk gezet en het gezin dreigt uit elkaar te vallen. Kort na aankomst komen de familieleden erachter dat het niet de luxevakantie zal worden waar ze op hadden gehoopt: ze gaan back to basic op wandelvakantie door het binnenland van Kreta. Gaat dit ze helpen om dichter tot elkaar te komen?

Hoe meer kilometers, hoe meer opgekropte frustraties en verdriet naar boven komen. En wanneer gaan ze het eindelijk eens over dat ene grote familiegeheim hebben?’

Het verhaal wordt verteld door de ogen van verschillende personages, waarbij gelijk duidelijk wordt dat er veel speelt. Problemen op werk, een familielid dat gestorven is, onderlinge relaties die op gespannen voet staan en moeder-dochter relaties. Dit verhaal is ontstaan uit het brein van Elle van Rijn en heeft ondanks een soortgelijk concept een andere invalshoek dan Vier wandelaars en een Siciliaan. Familieleden kennen elkaar immers soms al hun hele leven. En zelfs wanneer je elkaar door en door kent, kunnen er juist grote geheimen ontstaan. Omdat je elkaar niet wilt kwetsen of er juist iets wringt wat men niet uit durft te spreken. En dan blijkt het juist dat je elkaar als familie misschien juist niet goed genoeg kent.

Net als het voorgaande boek is het verhaal opgedeeld in hoofdstukken die wandeldagen representeren. En alhoewel er vier auteurs aan het boek meewerken, kan de lezer in de tekst de auteurs niet van elkaar onderscheiden. Het verhaal in Een familie en een Griekse god voelt als een geheel en leest ondanks de heftige onderwerpen prettig weg en is daarmee een geschikt boek voor op vakantie. Zware onderwerpen worden door de auteurs zeker niet geschuwd en maakt ook dat dit boek net wat dieper in de emoties duikt in vergelijking met zijn voorganger. Het is hierin ook intrigerend om te merken wat een wandeltocht voor effect kan hebben in het delen van uiten van opgekropte emoties en het verwerken van frustraties tegenover elkaar. De verschillende personages hebben elk hun goede en minder goede kanten en hun eigen manier om met verdriet om te gaan. Een familie en een Griekse god laat zien hoe mensen binnen een gezin ondanks gevoelsmatige hoge barrieres zichzelf te ontwikkelen en nader tot elkaar weten te komen.

Ronald Giphart, Elle van Rijn, Roos Schlikker en Femmetje de Wind zijn er opnieuw in geslaagd om een prettig leesbaar vakantieboek te schrijven rondom de helende kracht van wandelen. Er is hierin ruimte voor heftige thematiek en persoonlijke ontwikkeling.

Naast Vier wandelaars en een Siciliaan verschijnt ook Een familie en een Griekse god bij uitgever The House of Books. Samen vormen deze twee titels een serie waarin een groep mensen en een wandeltocht in een wam land centraal staat.