Recensie: De kleine bakkerij in Brooklyn – Julie Caplin

Auteur Julie Caplin staat garant voor een heerlijke dosis feelgood en dit geldt ook weer voor haar nieuwste boek De kleine bakkerij in Brooklyn. En al haar boeken speelt een jonge vrouw de hoofdrol, die de kans krijgt om in een ander land te gaan werken. Julie Caplin zelf besloot tussen twee banen door een schrijfcursus te gaan volgen, wat haar later heeft doen besluiten om fulltime te gaan schrijven. Inmiddels heeft ze diverse feelgood titels op haar naam staan, waarvan De kleine bakkerij in Brooklyn haar meest recente werk is.

Wanneer Sophie Bennings in New York aankomt, is liefde het laatste waar ze aan denkt. Ze moet haar vorige pijnlijke relatiebreuk nog verwerken, dus stort ze zich op haar werk als culinair redacteur bij een magazine. En daar werkt de knappe columnist Todd McLennan, die haar steeds maar weer afleidt…

Of ze het nu wil of niet, hij is net zo onweerstaanbaar als de zoete cupcakes in de prachtige bakkerij onder haar appartement in Brooklyn. Hoe beter Sophie en Todd elkaar leren kennen, hoe meer ze ontdekken dat liefde voor eten niet de enige passie is die ze delen. Gaat Sophie in de stad die nooit slaapt uiteindelijk toch weer in de liefde geloven?

Hoofdpersonage Sophie Bennings lijkt het allemaal helemaal voor elkaar te hebben. Een leuke vriend, een mogelijke optie om te gaan trouwen en een geweldige baan. Waarom zou ze dit alles opgeven om op een geheel andere plek te gaan werken? Sophie is een heel herkenbaar personage, die op harde wijze leert dat schijn bedriegt en je soms een stukje verder moet reizen om te ontdekken waar je hart ligt. Doordat Julie Caplin veel gebruik maakt van toegankelijke humor en herkenbare problemen, weet de lezer zich heel gemakkelijk in Sophie in te leven. Namelijk wanneer iemand echt gekwetst is, zoals de hoofdpersonage, maakt dat dat je niet in zijn geheel meer kunt genieten van het leven om je heen. Of je zelfs hiervoor verstopt. Door interactie met haar omgeving weet Sophie een overtuigende persoonlijke ontwikkeling door te maken, die haar verder brengt in het leven.

De andere personages zijn eveneens heel kleurrijk maar ook heel herkenbaar beschreven. Wes die veel voelt en worstelt met zichzelf. En de grappige en vrolijke Bella, die zo graag succesvol wil zijn in haar werk en de liefde. En alhoewel Todd in eerste instantie te mooi klinkt om waar te zijn, weet Julie Caplin hier in De kleine bakkerij in Brooklyn een realistische en toch wel trieste draai aan te geven, door een inkijk te geven in het verleden van Todd. Ergens weet en hoop je stiekem wel hoe het af gaat lopen. Maar de weg er naartoe wordt door Julie Caplin zo grappig, emotioneel en verleidelijk geschreven, dat het boek aanvoelt als een heerlijke deken die je omhult met zijn pluizige zachtheid.

Julie Caplin staat garant voor hartverwarmende feelgood en dit bewijst ze weer met De kleine bakkerij in Brooklyn. Dit is typisch zo’n boek die je op zal vrolijken na een vervelende boodschap of een akelige werkdag.

Julie Caplin werkte eerst in de PR voordat ze haar volledig toelegde op het schrijven van romans. Ze heeft inmiddels diverse feelgood titels op haar naam staan, waarvan De kleine bakkerij in Brooklyn haar meest recente titel is. Haar boeken verschijnen bij uitgeverij HarperCollins.