Recensie: Vaarwel Roscoe – Céla van Gastel

Vaarwel Roscoe was een idee waar de zussen Chantal en Priscilla al even mee rondliepen. Ze bundelden hun krachten al eerder in hun debuut Zonder jou, een boek dat het beste als een literaire thriller te omschrijven is. Vaarwel Roscoe daarentegen lijkt geen genre te bestrijken en tegelijkertijd vele genres aan te stippen.

‘De hele wereld is in shock als multitalent Roscoe Mulder onverwachts overlijdt. Tegen wil en dank doorgebroken als superheld in een hitserie, zat Roscoe nog boordevol plannen en ideeën: schrijver wilde hij zijn, en fotograaf, en muzikant. Het verlies is groot, maar bij niemand komt de klap harder aan dan bij de twee belangrijkste mensen in het leven van Roscoe: zijn grote liefde Livia en zijn broer Rafael.

Terwijl er postzakken vol steunbetuigingen worden bezorgd en social media overstroomt met berichten en speculaties van vriend en vijand, proberen Rafael en Livia grip te krijgen op hun verdriet. Door hun herinneringen reconstrueren ze het leven van Roscoe, een hypergevoelige jongen die worstelde met een neiging om alle leed van de wereld op zijn schouders te torsen. Hij stond altijd klaar voor iedereen en gunde iedereen een tweede kans, van hun weggelopen vader tot de zwerver op de hoek van de straat, maar was er wel genoeg oog voor hem?’

Tijdens de leesclub die recent werd georganiseerd door Joy van uitgever Boekerij gaven de zussen van Gastel aan dat ze Vaarwel Roscoe eigenlijk in zijn geheel uit brieven had willen laten bestaan. Maar toen ze het idee kregen, dat hierdoor het personage Roscoe niet volledig uit de verf zou komen, introduceerden ze de verhaallijnen rondom Livia en Rafael. Het uiteindelijke resultaat is een wisselwerking tussen hoofdstukken waarin afwisselend Livia en Rafael aan het woord zijn en brieven waar zowel fans als haters Roscoe laten weten wat hij voor hen betekent heeft. Helemaal in deze tijd heeft elke beroemdheid, hoe geweldig ook, ook mensen, die lelijke dingen over diegene zeggen. En juist door dit soort brieven wordt Vaarwel Roscoe heel realistisch. Ook het feit dat Roscoe neergezet wordt als een hypergevoelige en kwetsbare jongen en de beschrijving van de vaak onrealistische druk die zijn bekendheid, draagt hieraan bij. Wanneer personages te veel geidealiseerd worden, ga je je er als lezer aan irriteren. Maar juist het realisme waarmee Roscoe in Vaarwel Roscoe wordt neergezet met zijn goede en minder goede kanten, maakt dat je op elke pagina hoopt dat hij uit de dood zal opstaan.

Vaarwel Roscoe – Céla van Gastel – YouTube

Maar juist het overlijden van Roscoe maakt van Vaarwel Roscoe een bijzonder boek. Het gevoel wat het boek meegeeft, wordt heel anders wanneer hij nog geleefd zou hebben. De onverwachte dood levert een soort gevoel van tragiek en gemis op. En de achterblijvers Livia en Rafael moeten om leren gaan met dit gemis en het in duigen vallen van hun hoop, dromen en toekomstplannen waarin Roscoe een belangrijke rol zou spelen. Ook de personages Livia en Rafael leer je door hun herinneringen aan Roscoe op een unieke manier kennen. Rafael kijkt bijvoorbeeld heel erg tegen Livia op, maar leert haar uiteindelijk kennen als een kwetsbare jonge vrouw. En juist in deze tijd zijn de gebaren van Roscoe naar andere mensen ontzettend mooi om te lezen; paraplu’s weggeven aan mensen in een hoosbui, een dakloze vrouw onderdak geven voor een maand, zodat ze kan solliciteren… Het zijn geweldige daden waar je alleen maar inspiratie uit kan halen. Ten slotte vormt de schrijfstijl van de zussen Priscilla en Chantal een mooie combinatie en zijn ze meer dan in hun debuut op elkaar afgestemd. Ze hebben beiden delen van Vaarwel Roscoe geschreven, maar deze stukken zijn niet te onderscheiden van elkaar. Vooral het dankwoord is heel origineel gekozen en echt passend bij het verhaal.

Vaarwel Roscoe is een aangrijpend, indrukwekkend verhaal over twee personages (en daarbij een gehele wereld) die moet leren omgaan met het verlies van een dierbare. Het gevoel wat het verhaal oproept doet denken aan Het onzichtbare leven van Addie LaRue van Victoria Schwab, dus liefhebbers van dit boek zullen wellicht ook van Vaarwel Roscoe genieten. Ondanks de vele emoties straalt het boek ook een bepaalde feelgood vibe uit en voelt het verhaal met zijn personages herkenbaar. Omdat Vaarwel Roscoe niet duidelijk tot één genre behoort, zal het veel verschillende lezers aanspreken.

Vaarwel Roscoe van Céla van Gastel verscheen bij uitgever Boekerij. Céla van Gastel bestaat uit een samenwerking tussen de zussen Chantal en Priscilla. Inmiddels is Chantal van Gastel alweer een op zichzelfstaande feelgood aan het schrijven en hebben de zussen alweer een idee voor een nieuw boek.