Recensie: Stil maar (Detective Gina Harte #1) – Carla Kovach

Stil maar van Carla Kovach is typisch zo’n boek dat je alleen al wilt kopen voor de sprekende en aantrekkelijke omslag. Het gebruik van een mooie combinatie van vooral primaire kleuren maken van het boek een echte blikvanger. De Nederlandse titel is heel wat anders dan de Engelse (The next girl). Maar aan het einde van het boek blijkt pas hoe toepasselijk zowel de Nederlandse titel Stil maar, als de boekomslag is…

‘Regen ketste van Debbies paraplu, terwijl ze zich over het verlaten industrieterrein haastte. Er stopte een bestelbusje naast haar.
“Jij ziet eruit alsof je wel een lift kunt gebruiken,’ zei de chauffeur met een warme glimlach.
Deborah Jenkins trekt haar jas aan en stapt de stromende regen in, op weg naar huis. Ze zal er nooit aankomen. In plaats daarvan wordt ze gedrogeerd en een busje in getrokken. Ze wordt wakker in een ijskoude, aardedonkere kamer, met een ketting om haar enkel die is vastgezet in de muur. Hier zal ze de komende vier jaar blijven.
Detective Gina Harte kent de zaak van Deborah Jenkins van buiten. De jonge moeder verdween spoorloos en maanden van intensief politieonderzoek leidden tot niets. Deborah wordt al jaren dood gewaand. Dan wordt op de drempel van de bibliotheek een baby gevonden, in lompen gehuld en te vondeling gelegd. Een anonieme beller tipt de politie om -vooral een dna-test te doen. Gina Harte is al snel ter plaatse, maar is niet voorbereid op de uitslag: de pasgeboren baby is het kind van Deborah. Ze leeft nog. Maar waar?’

‘Ze dacht dat hij haar kwam redden. Ze had het mis.’ Deze tekst siert de omslag van het boek en geeft gelijk de toon van Stil maar aan. Deze zin is vooral toepasselijk op de jonge moeder Deborah, die op weg naar huis gevangen wordt genomen. Maar het mooie is, dat deze tekst ergens ook wel slaat op de vrouwelijke detective Gina Harte, die zelf ook een tragisch verleden met zich meedraagt. Juist door de zaak van een jonge baby en de wens van haar dochter Hannah, komt Gina oog in oog te staan met akelige gebeurtenissen, die haar overkomen zijn. Beide vrouwen vechten voor hun leven, de één tegen een fysieke dood en de ander tegen mentale demonen. Juist de wisseling van perspectief tussen deze twee vrouwen maakt dat Stil maar een goede spanningsopbouw heeft en toegankelijk leesbaar is.

Auteur Carla Kovach heeft Stil maar als eerste deel van een serie over detective Gina Harte bedoelt. Je bent dan al snel geneigd om een parallel te trekken met andere auteurs die ook over sterke vrouwelijke politieagenten schrijven, zoals M.J. Arlidge en Robert Bryndza. Maar gelijk in Stil maar wordt duidelijk dat Carla Kovach echt een toevoeging is in het genre. In dit boek krijg je als lezer gelijk al een goed beeld van hoofdpersonage Gina, omdat de auteur het niet schuwt om psychologisch de diepte in te gaan. En alhoewel het einde van Stil maar bevredigend is, en antwoord geeft op zowat alle vragen, scheppen de verschillende elementen van het verhaal en bepaalde relaties tussen personages nieuwsgierigheid. Neem bijvoorbeeld de relatie van Gina met haar dochter Hannah of de relatie van Gina met haar collega Briggs. Hoe zal dit zich verder ontwikkelen? Hopelijk weten we dat snel genoeg, wanneer de rest van de delen in deze serie vertaald gaan worden. In het Engels zijn inmiddels zes delen verschenen.

Met Stil maar levert auteur Carla Kovach een overtuigend eerste deel af over de kwetsbare maar vechtlustige detective Gina Harte. Verpakt in een prachtige omslag weet het boek een paar sterke personages neer te zetten in een hartverscheurend spannend verhaal. Duidelijk is dat de auteur vanaf het begin aandacht heeft voor de psychologische ontwikkeling van haar personages. Voor liefhebbers van thrillerseries met een sterke psychologische achtergrond.

Auteur Carla Kovach heeft inmiddels zes delen op haar naam staan over detective Gina Harte. In het Nederlands is net deel één verschenen bij uitgeverij Boekerij, dat de titel Stil maar draag. Carla is nu fulltime schrijfster, maar komt uit de theater wereld. Ze houdt zich daarnaast bezig met film, fotografie en video’s en runt hierin haar eigen bedrijf. Stil maar verschijnt zowel in een papieren variant als digitaal.