Recensie: Water (Faerie #1) – Holly Black

Bijna twintig jaar geleden verscheen Tithe wat het eerste deel van The modern Faerie Tales betekende. Nu de Elfhame trilogie in gelimiteerde uitgave zo populair is in Nederland, besluit uitgever Boekerij (onder label Best of Fantasy) terug te grijpen naar eerder werk van Holly Black. Hiervan is Water het resultaat en in november dit jaar zal het vervolg Bloed verschijnen. Wat deze uitgaven van Boekerij zo bijzonder maakt, is de mooie vormgeving met toegevoegde fanart op de schutbladen, relief op de omslag en een verborgen boekomslag. Deze uitgave is beperkt tot de eerste oplage van Water.

‘Als je bij Faeries denkt aan zachtaardige sprookjesfiguren, dan moet ik je -teleurstellen. Deze Faeries zijn sinistere, verwilderde schepsels die enkel chaos aanrichten. Chaos die je met een beetje pech je leven kan kosten.

Als klein meisje had Kaye drie Faerievrienden van wie ze dacht dat ze denkbeeldig waren. Als ze jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft en zijn leven redt, realiseert ze zich dat de fantasiewereld uit haar jeugd maar al te echt is – en gevaarlijker dan ze ooit had kunnen vermoeden. Tegen wil en dank raakt Kaye verstrikt in een eeuwenoude machtsstrijd tussen twee rivaliserende Faerierijken. Voor hen is ze slechts een pion in een strijd die haar dood zou kunnen worden. Kaye is echter niet van plan zich zomaar gewonnen te geven, en roept de hulp in van een mythisch waterwezen. Maar in het land van de Faeries heeft alles een prijs.’

De oplettende lezer zal opgemerkt worden dat twee belangrijke hoofdpersonen van Water Kaye en Roiben ook kort voorkomen in de boeken van de Elfhame trilogie. Daarbij zijn er losse verhalen over personages uit de Faerie trilogie in omloop, die kennis van deze trilogie onmisbaar maken. Om die reden is het geweldig dat Boekerij ervoor gekozen heeft deze trilogie te vertalen en qua uitgave mooi laat passen bij de Elfhame trilogie. Lezers van de Elfhame trilogie zullen de wereld van de seelie en de onseelie faeries herkennen. Aan de ene kant een mooie sprookjesachtige wereld, maar aan de andere kant ook een omgeving waarbij er niets is wat het lijkt en faeries akelige neigingen (kunnen) hebben. Juist deze tweedeling die je kunt maken van faeries, maakt dat Water naast een sprookjesachtige en geheimzinnige ook een sinistere en thrillerachtige elementen heeft. Het verhaal leest daardoor als een spannende thriller, maar dan met de bijzondere details van de faerie wereld. En juist omdat Water voor de Elfhame trilogie geschreven is, kun je als lezer juist mooi kennismaken met Water wanneer je nog onbekend bent het werk van Holly Black.

De personages in het boek zijn op zijn minst bijzonder te noemen. Kaye als hoofdpersonage leert de lezer het best kennen. Vooral in eerste instantie is er veel geheimzinnigheid rondom Kaye en haar ware identiteit wordt pas halverwege Water duidelijk. Wat boeiend is aan Kaye is dat ze overkomt als een combinatie van menselijke en magische elementen, wat haar aan de ene kant heel herkenbaar, maar aan de andere kant ook nieuwsgierigheid opwekt. De lezer kan zich makkelijk met deze personage identificeren, doordat ze geen doorsnee type is, die heel erg haar eigen weg probeert te zoeken in het leven. En juist ook de soms wat onhandige manier waarin Kaye dit probeert te doen. En deze weg blijkt uiteindelijk niet iets wat ze in eerste instantie had verwacht. Ten slotte is juist het rauwe, no nonsense manier waarop de Faerie wereld wordt neergezet, wat Water boeiend maakt. Niets geen mooie sprookjesachtige wereld, maar wezens die nog erger kunnen zijn dan sommige mensen en ook niet schromen om mensen als speelmateriaal te gebruiken. Dit kwam al naar voren in de Elfhame trilogie maar wordt in Water nog even benadrukt.

Water is simpelweg iets wat je gelezen moet hebben, wanneer je een liefhebber bent van de Elfhame serie. Maar ook als je juist valt voor een toegankelijk en herkenbaar verhaal met rauwe, heftige en soms zelfs enge elementen in een wel heel bijzondere magische wereld.

Water is geschreven door Holly Black en verschijnt net als de Elfhame trilogie in de eerste druk als gelimiteerde uitgave bij Boekerij (Best of Fantasy). Vanaf vandaag verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel. De kunst op de schutbladen en binnen deze recensie is afkomstig van kunstenaar PhantomRin, beter bekend als Irina Plachkova. Zie haar website voor meer van haar prachtige werk: PhantomRin (tumblr.com)