Recensie: Koudvuur (Ronning & Stilton #5) – Cilla en Rolf Börjlind

In vergelijking met andere bekende thrillers heeft de inmiddels vijfdelige serie van Olivia Rönning en Tom Stilton iets bijzonders; het verhaal wordt namelijk op een andere manier opgebouwd, dan je van een spannend verhaal zou verwachten. En het mooie hiervan is, dat dit absoluut geen nadelige invloed heeft op de spanning, maar terwijl het verhaal met zijn personages alleen maar completer maakt.

‘Op de Mekongrivier in Thailand glijdt een primitieve kano door het water. De man die erin zit is de voormalige inspecteur Tom Stilton. In zijn zak zit een foto van een onbekende man. Hij is op weg naar de zogeheten Gouden Driehoek, op zoek naar een monster. Een reis om zichzelf te verzoenen met de verschrikkelijke misdaad die hij onlangs heeft begaan. In Stockholm heeft Olivia Rönning heel andere problemen. Een gezin is in hun auto gedood, en deze gruweldaad bracht een schok teweeg in heel Zweden. Een dader wordt gearresteerd en veroordeeld en de zaak wordt gesloten. Maar op een dag krijgt Mette Olsäter een schokkend telefoontje. De zaak moet worden heropend en Olivia moet bewijzen dat er grote fouten zijn gemaakt.’

Koudvuur levert net als zijn vier voorgangers een feest van herkenning op met bekende gezichten zoals Olivia, Tom en Mette. Voor degenen die de televisieserie Springvloed op televisie volgen, hebben deze namen ook daadwerkelijk een gezicht gekregen. Dit voelt vertrouwd en maakt dat je heel gemakkelijk in het verhaal komt. De personages voelen namelijk als oude bekenden. Het boek begint met een aanslag, waar alle zintuigen gelijk op scherp worden gezet. Daarna krijg je als lezer twee verhalen voorgeschoteld. Aan de ene kant Olivia, die haar persoonlijke weg probeert te vinden in combinatie met haar werk bij de politie. En Tom, die naar Thailand vertrekt met Luna, maar zichzelf juist kwijt lijkt te zijn. Het blijven twee bijzondere personages met een intrigerende achtergrond, die zelfs in deel vijf blijven boeien. De fases waar ze doorheen gaan, is herkenbaar en je kunt ze alleen maar bewonderen voor hun doorzettingsvermogen.

Moeiteloos weten Cilla en Rolf Börjlind actuele thema’s aan te stippen, zoals bomaanslagen en pedofilie, wat maakt dat het verhaal herkenbaar is en de dreiging van deze thema’s daadwerkelijk voelbaar is. In eerste instantie lijkt het erop alsof de verhalen van Olivia en Tom op zichzelf staan, maar deze komen aan het eind van Koudvuur op intelligente wijze bij elkaar. En wanneer je achteraf dat terugkijkt op het boek, dan valt alles als puzzelstukjes in elkaar. En alhoewel door de wisseling van personages af en toe de vaart wat uit het verhaal dreigt te gaan, wordt dit door de aanstekelijke manier van schrijven en de toegankelijke personages toch in stand gehouden.

Koudvuur is opnieuw een geslaagd deel in de serie over Tom Stilton en Olivia Rönning. De toegankelijke personages, maatschappelijke thema’s en een ineenvlechting van twee boeiende verhalen, maakt dat Koudvuur een zeer prettige en intelligente thriller is.

Koudvuur is het vijfde deel in de serie over Olivia Rönning en Tom Stilton en is geschreven door het schrijversduo Cilla en Rolf Börjlind. Alle vijf delen zijn uitgegeven door AW Bruna Uitgevers en zowel in papieren variant als ebook verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel en webwinkel.