Recensie: Stad van Glas (Lucas Page #1) – Robert Pobi

Het werk van Robert Pobi is in vele landen en talen verschenen en kwam wereldwijd meerdere keren op de bestsellerlijst te staan. In Nederland lijkt deze auteur relatief onbekend, terwijl Stad van Glas inmiddels het derde boek is van Robert Pobi, dat verschijnt in de Nederlandse taal. Onterecht, want deze auteur maakt indruk met zijn bijna filosofische manier van schrijven en de boeiende personages met vaak een bijzondere handicap, die de hoofdrol vertolken. Zo ook Stad van Glas:

‘Tijdens een van de ergste sneeuwstormen sinds jaren wordt in New York een FBI-agent in zijn auto doodgeschoten door een sluipschutter. Er is maar één man die kan achterhalen waar het onmogelijke schot vandaan kwam: rekenwonder extraordinair dr. Lucas Page.
Maar Page heeft niet zo’n zin om terug te keren naar de FBI; zijn laatste klus kostte hem een been, een arm én een oog. Als echter blijkt dat de dode agent zijn ex-partner was en de overheid de schuld in de schoenen probeert te schuiven van een Franse moslim, wil hij de echte dader absoluut vinden. Zeker als er meer doden vallen. Een bizarre klopjacht door het ijzige New York volgt…’

De omslag van Stad van Glas maakt je in feite al duizelig als je er goed naar kijkt. Eén van de vele straten van New York, van bovenaf bekeken op hoogte wolkenkrabber. Ditzelfde geldt voor het gevaar wat dreigt in het boek; een uitzonderlijk goede sluipschutter, die met slecht weer moeiteloos zijn slachtoffers weet neer te schieten. Dit levert al genoeg angstaanjagende gevoelens op om paranoïde van te worden. En dit met een stad als New York als achtergrond, waar zo’n sluipschutter zich overal kan verbergen. Dit levert een goede opbouw van spanning op, omdat je als lezer het idee krijgt, dat de sluipschutter overal en op elk moment kan toeslaan. Daarbij weeft Robert Pobi diverse plottwists in Stad van Glas, waardoor tot het slot gissen blijft, wie de moordenaar is.

‘Maar voorzichtigheid was hier niet alleen slim; het was noodzakelijk. Als je erover nadacht, was er niets ergers dan zoeken naar iemand met een geweer in een stad van glas.’

Naast een boeiende setting trekt ook hoofdpersonage Lucas Page de aandacht van zijn lezers naar zich toe. Hij is ernstig gewond geraakt bij een eerder incident, waarvan de reden duister is. Dit zorgt dat deze persoonlijkheid met mysteriën omringt is. Wat is er precies met hem gebeurd? En waar komt zijn bizarre talent voor rekenen vandaan. Robert Pobi werpt in Stad van Glas hierover wel wat puzzelstukjes toe. De verhaallijn wordt namelijk onderbroken door flashbacks naar het verleden van Lucas Page, waardoor je beter leert, wat precies zijn achtergrond is. Maar zoals het logisch is in een eerste deel van een serie, valt er over deze man nog veel te ontdekken. Al in het begin van het boek valt op dat hij duidelijk niet een hele grote fan van andere mensen is. Hoe is hij zo geworden? En hoe komt het dat Whitaker hem zo goed aanvoelt?

‘Het was duizelingwekkend als je erover nadacht. Lucas besefte dat hij zich veel liever bezighield met de mysteries van de kosmos, aangezien die een stuk simpeler waren dan de drama’s die zo nu en dan in het theater van de menselijke ziel werden opgevoerd.’

Stad van Glas levert naast een unieke stem in het thriller en horrorgenre nieuwsgierigheid op naar de vervolgdelen van de serie over Lucas Page. Alhoewel de lezer een spannend boek met een bevredigend einde voorgeschoteld krijgt, liggen er nog genoeg verhaallijnen open voor Robert Pobi om op voort te borduren. Het vervolgdeel verschijnt over enkele maanden in de Engelse taal. Hopelijk gaat uitgever Luitingh Sijthoff ook dit boek vertalen naar het Nederlands.

Robert Pobi is een Canadese auteur dat in antiek handelde. Daarnaast viste hij graag op witte haaien en grote snoeken. Op zijn twaalfde schreef hij zijn eerste verhaal, maar nadat een recensent het had gelezen, werd hij hierom van school gestuurd. Inmiddels zijn in het Nederlands naast Stad van Glas twee boeken verschenen: Doodshoofd en Lokaas. Stad van Glas verscheen bij uitgever Luitingh Sijthoff.