Recensie: De Rode Koningin (Antonia Scott #1) – Juan Gomez-Jurado

Na de zogenoemde opkomst van de Scandinavische thrillers, lijkt sinds de boeken van Eva Garcia Saenz de Urturide Spaanse thriller in opkomst. Een interessante naam hierbij is journalist en schrijver Juan Gomez-Jurado, die met zijn boeken over Antonia Scott, voelt als een nieuwe auteur in het thrillergenre. Terwijl er al eerder werk van hem, namelijk Spion van god en Contract met god ruwweg veertien jaar geleden in het Nederlands vertaald werd.

‘Jon Gutiérrez is een zachtaardige rechercheur bij de politie van Madrid. Soms laat hij zich te veel meeslepen door het onrecht in zijn stad. Als hij zelf bewijsmateriaal achterlaat om een beruchte pooier op te kunnen pakken, wordt hij beschuldigd van corruptie en geschorst. Om het vertrouwen terug te winnen moet hij ene Antonia Scott ervan overtuigen de politie bij te staan in een spraakmakende moordzaak. Het probleem? Antonia Scott weigert al twee jaar om haar appartement te verlaten.

Ooit was Antonia een veelbelovende rekruut van ‘De Rode Koningin’, een eliteteam dat speciaal werd opgeleid om in het diepste geheim misdaden op te lossen. Maar na een tragisch verlies heeft Antonia zich teruggetrokken uit de maatschappij. Ze wil niemand spreken en al helemaal niet bijspringen in een moordonderzoek. Dat het slachtoffer de zoon is van een invloedrijke bankdirecteur, en dat zijn lijk midden in een zwaarbeveiligde villawijk tot op de laatste druppel is leeggebloed, verandert daar niets aan. Maar dan blijkt dat de tienerjongen niet het enige slachtoffer is. En dat alleen Antonia de gruwelijkheden kan stoppen.’

Juan Gomez – Jurado heeft een beeldende manier van schrijven, waarbij elk hoofdstuk een aparte titel heeft en waarbij sterk gewisseld wordt tussen de verschillende personages. De auteur wijdt in De rode koningin graag uit over de omgeving waar iemand zich op dat moment in bevindt en de gemoedstoestand van de desbetreffende personage. Dat maakt dat de lezer zich de verschillende gebeurtenissen en verhaallopen gemakkelijk voor de geest kan halen. Wel is deze manier van schrijven vooral aan het begin van De rode koningin even wennen, omdat je je dan nog goed een beeld moet vormen van wie op welk moment aan het woord is. Maar wanneer je dat eenmaal door hebt, is het boek een rijke bron van dialogen, verbeelding en subtiele informatie. Juan Gomez – Jurado maakt hierbij gebruik van verschillende schrijfstijlen, zoals dialogen, maar ook het creeren van een situatie waarin het lijkt alsof de personage een dialoog met haar alterego voert.

Het lijkt erop dat het in de meest recente thrillers steeds meer de neiging ontstaat om poezie of bepaalde diepzinnige gedachten te verwerken in het verhaal. Dit bleek al uit het recent verschenen boek Zestien paarden, maar ook Juan Gomez – Jurado lijkt hier in De rode koningin gevoel voor te hebben. Zie bijvoorbeeld de volgende quote:

’s Nachts, als de vermoeidheid zijn schouders als een ijzige deken omhult, als zijn ogen branden, als zijn benen het gewicht niet meer kunnen dragen, is de ouderdom een ergere straf dan de dood.’

Dit zijn zaken die een boek heel waardevol maakt, omdat deze teksten de lezer aan het denken zetten. Daarnaast bevat De rode koningin ook een onverwachte en verrassende verhaallijn, waarbij de spanning goed opgebouwd wordt. Juan Gomez – Jurado gaat bij de verschillende personages niet erg de diepte in, maar door middel van dialogen, omschreven gemoedstoestanden, genomen beslissingen en terugblikken naar het verleden, komt de lezer indirect wel veel over de verschillende personages te weten. Vooral Antonia schept nieuwsgierigheid door haar verleden, maar ook haar bijzondere gave om misdaden op te kunnen lossen. Maar ook in Jon, die een mooie tegenstelling vormt op de vaak scherpe Antonia, lijkt onderhuids veel meer in om te gaan, dan de lezer in eerste instantie zou denken. Er blijven over dit duo nog vele vragen openstaan, maar dat biedt juist perspectief voor de vervolgdelen.

De rode koningin is een scherpzinnige, beeldende thriller, waarbij auteur Juan Gomez – Jurado filosofische uitspraken niet uit de weg gaat. Dit levert een intrigerend verhaal op met interessante personages, waar vooral de grote vraag met betrekking tot Antonia vraagt om een vervolgdeel.

Juan Gomez – Jurado is journalist van beroep en werkt voor de televisie en radio. Hij heeft al meerdere boeken op zijn naam staan, waarbij de meest recente De rode koningin, in het Nederlands is verschenen bij uitgever Meulenhoff Boekerij. Het vervolg De zwarte wolvin verschijnt begin april bij dezelfde uitgever.