Recensie: Jij alleen – Ninni Schulman

Veel mensen zijn er wel naar op zoek: die ene grote liefde van je leven. Het gevoel onmisbaar te zijn en gemist te worden. Degene waarmee je oud en rimpelig kan worden en alle lief en leed mee kunt delen. Zo ook Iris en Paul, de belangrijkste personages uit Jij Alleen, het nieuwste boek van Ninni Schulman. Haar debuut Het meisje met sneeuw in het haar werd erg positief ontvangen.

‘Paul werkt als bewaker in de metro van Stockholm. Jaren na het verlies van zijn vrouw is hij eindelijk opnieuw klaar voor de liefde. Ook Iris, freelance designer, heeft genoeg van haar eenzaamheid. Dan ontmoet ze Paul. Hij is bijzonder aantrekkelijk en lijkt precies te weten wat ze nodig heeft.
Ze brengen steeds meer tijd samen door tot ze alleen nog maar oog hebben voor elkaar. Iris’ wereldje wordt wel erg klein en haar vrienden vragen zich af of alles wel zo goed gaat als ze beweert. Terecht. Iris en Paul stevenen regelrecht af op een ramp…
Jij alleen is een beklijvende thriller die begint bij ons diepmenselijke verlangen naar liefde en onze droom om onmisbaar te zijn. Maar het eindigt totaal ergens anders.’

De omslag van het boek, en met name de ijzige witte sneeuw, zet de mooie toon voor de sfeer van Jij Alleen. In eerste instantie heb je als lezer namelijk niet direct door dat je een thriller aan het lezen bent. De hoofdstukken worden afwisselend verteld door de ogen van Iris en Paul. En je leert op deze manier twee kwetsbare mensen kennen, die elke een verleden met hun meetorsen. In elkaar vinden ze dan een soort antwoord. Maar op een gegeven moment merk je wel dat er iets vreemds aan de hand is. Er zijn namelijk ook fragmenten in Jij Alleen opgenomen, waar je een soort revalidatieproces van Paul in de toekomst meemaakt. Je kunt je dan alleen maar afvragen, wat er toch aan de hand is. En dit zorgt voor een mooie spanningsboog in het verhaal, wat ervoor zorgt dat je door wilt blijven lezen en door het boek heen vliegt.

De beide personages hebben beiden hun kwetsbare punten. Het is bijvoorbeeld net uit tussen Iris en haar ex-vriend en zij zoekt hem bijvoorbeeld nog regelmatig op binnen verschillende Social Media. Ook Paul lijkt iets traumatisch te hebben meegemaakt, waarna hij moest stoppen met zijn werk. Je kunt je door dit soort kleine elementen wel gemakkelijk met de verschillende personages identificeren, waardoor je je gemakkelijk met ze meeleeft. Een mooi voorbeeld hiervan is de mate waarop Iris baalt, doordat ze een belangrijke klus voor werk moet weigeren. Naarmate je verder in het verhaal komt, ga je steeds meer vraagtekens zetten. Er is iets mis, er gaat iets gruwelijks verkeerd, maar je kunt er niet precies de vinger opleggen, wat het precies is. Je kunt deze opbouw van spanning het best omschrijven als een gevoel van dreiging, die steeds sterker wordt. Leuk hierbij is dat je door Ninni Schulman steeds op het verkeerde been wordt gezet, waardoor je aan het eind van het boek pas echt weet hoe het zit. Wat wel jammer is, dat je aan het eind van Jij Alleen met een hoop vragen blijft zitten, die niet allemaal beantwoord worden. Want wat is er precies in het verleden met Paul gebeurd, waardoor hij zijn baan moest opgeven.

Jij alleen is een interessante thriller met herkenbare personages, die het qua spanning vooral moet hebben van de aanwezigheid van een constante dreiging. Ninni Schulman zet hierbij haar lezers verschillende malen op het verkeerde been. Wat wel jammer is, is dat niet alle vragen aan het eind van het boek beantwoord worden.

Beoordeling 7/10

Jij Alleen verscheen bij Harper Collins Holland als papieren variant en e-book. Het boek is verkrijgbaar bij de betere Nederlandstalige boekhandel.