Recensie: De Peetmoeder – Ingar Johnsrud

Na de trilogie over het Broederschap, waar inspecteur Frederik Beier de hoofdrol vertolkte, gooit Ingar Johnsrud het met De Peetmoeder het over een geheel andere boeg. Niet de politie, maar een (ex-)gevangene speelt in zijn nieuwste thriller de hoofdrol. De lezer maakt kennis met Stella, die voor een ongelukkig vergrijp een gevangenisstraf uitzit.

‘In een hut bij een oude, uitgeputte goudmijn in Noorwegen wordt, hangend aan een balk, een dode man gevonden. Vijfentwintig jaar geleden heeft Ringo’s dochter Stella gezworen dat ze haar vader nooit meer zou zien. Nu moet ze toch de man die ze verachtte begraven en terugkeren naar haar geboortedorp Vike. In de vallei lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan. Het landhuis Wiike torent nog altijd uit boven de gebouwen langs de fjord en eigenaresse Esther Wiike is nog steeds de ongekroonde koningin van het dorp.

Ringo blijkt een erfenis te hebben nagelaten die Stella’s beeld van haar verleden ongenadig overhoop zal halen. Het is namelijk een erfenis die wraak vereist.’

De Peetmoeder begint niet zozeer als een thriller, maar meer als een (literair) roman, waarbij (verstoorde) familiebanden en heden en verleden door elkaar heen lopen. De lezer leert Stella kennen op een zeer moeilijk moment in haar leven. Ze probeert met zichzelf in reine te komen en daarnaast een ‘legaal’ leven op te bouwen. Haar verstoorde relatie met haar vader en de dood van haar moeder overschaduwen dit. Ingar Johnsrud werkt hierbij met terugblikken naar het verleden van Stella waardoor het voor de lezer steeds duidelijker wordt, op welke manier Stella is opgegroeid in de kleine en afgelegen plaats Vike. De machtige familie Wiike is onlosmakelijk verbonden hiermee, wat duidelijk wordt in de flashbacks die Stella ervaart.

Alhoewel De Peetmoeder een intrigerend verhaal is over een ex-gevangene met een boeiend verleden, komt het verhaal in eerste instantie niet zo vlot op gang, als je zou verwachten van een thriller. De spanning wordt pas om te snijden, wanneer Stella achter een aantal interessante feiten komt uit het verleden van haar vader. Dit zet alles op scherp, maar heeft ook onnoemelijke gevolgen voor het beeld wat Stella had van haar vader. Ingar Johnsrud is hierbij wel sterk in het creëren van bijzondere personages die meerdere gezichten hebben. De één lijkt niet zo slecht als men in eerste instantie dacht en de ander blijkt een flinke verborgen agenda te hebben. Door middel van onverwachte wendingen in De Peetmoeder toont Ingar Johnsrud dat één enkel persoon de kracht heeft om zijn of haar leven ten goede te veranderen. De flashbacks naar Stella’s jongere jaren spelen een belangrijke rol om de verschillende gebeurtenissen in het heden goed te kunnen volgen. Vooral in de tweede helft van De Peetmoeder is ruimte voor snelle actiescenes en wordt ook duidelijk wat de titel van dit boek nu echt betekent.

Ingar Johnsrud laat met De Peetmoeder opnieuw zien dat hij een geheel eigen stem heeft binnen het Scandinavische thrillergenre. Alhoewel De Peetmoeder ruimte nodig heeft om daadwerkelijk op stoom te komen, betreft het een verhaal met veel diepgang, onverwachte wendingen en de ruimte voor de lezer om de verschillende verhaallijnen in elkaar te puzzelen.

Ingar Johnsrud is bekend van de Broederschap trilogie, die net als zijn meest recente De Peetmoeder verscheen bij uitgever Boekerij Meulenhoff. De auteur woont in Oslo en is werkzaam als journalist. De Peetmoeder is nu verkrijgbaar bij de Nederlandse boekhandel.