Recensie: Dracul – Dacre Stoker en J.D. Barker

Dracula van Bram Stoker was een baanbrekend verhaal, dat vandaag de dag door vele mensen wordt gelezen en als inspiratie geldt voor verschillende andere boeken. Denk bijvoorbeeld aan de boeken van Anne Rice of Victor Dixen. Maar wat was nu de reden waarom Bram Stoker het boek over Dracula schreef? Waar haalde hij eigenlijk zijn inspiratie vandaan? Zijn afstammeling Dacre Stoker bundelt zijn krachten met thrillerschrijver J.D. Barker om de lezer dat verhaal te vertellen in de vorm van Dracul. En wanneer je dit uiteindelijk weet, zal je voor altijd anders tegen deze klassieker aankijken…

Waar te beginnen? Er is zo veel te vertellen en veel te weinig tijd, maar ik weet wanneer alles is veranderd. We waren nog maar kinderen: ik zeven, Matilda acht. Het begon zo onschuldig, met een beetje afluisteren. Maar tegen het einde van die week was ik genezen, was onze dierbare Ellen verdwenen en was een heel gezin dood.

Ierland, 1854. Bram Stoker, een ziekelijk kind, brengt zijn jeugd door in zijn ouderlijk huis in Dublin. Hij wordt begeleid door zijn zus Matilda en door Ellen Crone, een jonge vrouw die zijn ouders hebben ingehuurd om hem te verzorgen. Terwijl Bram aan bed gekluisterd is, vindt in een nabijgelegen stadje een reeks vreemde sterfgevallen plaats. Al snel realiseren Matilda en Bram zich dat Ellen verdacht gedrag vertoont en er zeer aparte gewoonten op na houdt. Maar voor ze haar kunnen confronteren, verdwijnt zij spoorloos. Jaren later keert Matilda terug van haar studie in Parijs met schokkend nieuws. Ze heeft Ellen na al die jaren teruggezien, en de nachtmerrie waarvan ze dachten dat die allang voorbij was, blijkt pas net begonnen.’

Als familie van een beroemde auteur kun je niet anders dan in achterlaten spullen neuzen om iets over je nalatenschap te weten te komen. Bram Stoker had verschillende fascinerende notities en aantekeningen achtergelaten, waarvan je een aantal terug zult vinden in Dracul. Dracul levert daardoor een uniek en geheel nieuw inzicht op het boek Dracula, maar ook op Bram Stoker zelf. Want hoe fascinerend is het inzicht dat vampiers echt bestaan en Bram Stoker’s leven door deze wezens op bijzondere manier is veranderd. Dracul is doorspekt met horror- en fantasy elementen en de fascinerende achtergrond van Dacre en de schrijftalent van J.D. Barker zijn hierin onmisbaar.

Wie het schrijverschap van J.D. Barker heeft gevolgd, weet dat deze auteur inmiddels al vele fascinerende thrillerboeken op zijn naam heeft staan. Hierbij gaat hij ook interessante samenwerkingen aan met bijvoorbeeld James Paterson en nu Dacre Stoker. Ook in Dracul is zijn herkenbare pakkende en filmische manier van schrijven herkenbaar en weet hij de verschillende personages op toegankelijke en kleurrijke wijze neer te zetten. Dracul zet hierbij ook vragen bij de algemeen heersende orde dat de wezens van de nacht per definitie slecht zijn. Het is bijzonder knap te noemen hoe Dacre Stoker en J.D. Barker het gevoel van het dagelijks leven in die tijd met vampiers neer te zetten, maar er wel een eigentijdse draai aan te geven. Dracul is hiermee een uitermate interessante en fijn leesbare toevoeging aan Bram Stoker’s Dracula geworden met fijne toegankelijke en slimme personages.

Een beter eerbetoon aan Dracula en Bram Stoker kan men zich niet wensen.

Dacre Stoker en J.D. Barker onthullen op basis van nagelaten notities van Stoker zelf de ware oorsprong van Dracula, zijn schepper en de mysterieuze vrouw die hen verbindt. Het boek dat hieruit voortvloeit, Dracul, is verschenen bij uitgeverij Boekerij, net als J.D Barkers andere werk