Recensie: Het onzichtbare leven van Addie LaRue – V.E. Schwab

Auteur V.E. Schwab, ook wel bekend als Victoria Schwab, heeft al diverse jeugd en young adult boeken op haar naam staan. Ze schrijft vooral duistere fantasyboeken boordevol magie, waarin haar creativiteit geen grenzen lijkt te hebben. In Nederland zijn haar vuistdikke boeken  van De Schemering trilogie vooral bekend, waarvan De kleuren van magie het eerste deel is. Maar met Het onzichtbare leven van Addie LaRue lijkt Victoria Schwab het fantasygenre wat los te hebben gelaten en bevat haar nieuwste werk naast een flinke dosis duisternis ook historische, romantische, kunstzinnige en paranormale elementen en voelt haar nieuwste werk aan alsof het meer voor volwassenen geschreven is.

‘Frankrijk, 1714. Als Adeline LaRue wordt uitgehuwelijkt, smeekt ze om meer tijd en een leven in vrijheid. Haar wens gaat in vervulling, maar tegen een vreselijke prijs. Addie zal eeuwig leven, en is gedoemd te worden vergeten door iedereen die ze ontmoet. Zelfs haar ouders vergeten hun dochter op slag en jagen haar hun huis uit.

Ontheemd en alleen begint Addie aan een betoverend avontuur dat eeuwen en continenten omspant. Van de achttiende-eeuwse salons van Parijs tot de straten van het moderne New York: Addie leert overal overleven. Maar terwijl haar tijdgenoten de geschiedenisboeken in gaan, blijft Addie onopgemerkt bestaan. Dag na dag, jaar na jaar.

Tot ze op een dag een boekhandel in stapt en iemand haar voor het eerst in driehonderd jaar herkent…’

De lezer leert Het onzichtbare leven van Addie LaRue het hoofdpersonage zowel in het heden als in het verleden kennen. Waar het verleden vooral bedoeld lijkt om de fundatie van het verhaal te leggen, is het heden duidelijk de plek waar het echte verhaal verteld wordt. Dit maakt dat het gedeelte in Het onzichtbare leven van Addie LaRue wat zich rondom het jaar 2013/2014 afspeelt het prettigst leesbaar is. In dit gedeelte komt personage Addie LaRue in aanraking met verschillende personages, wat leidt tot bijzondere gebeurtenissen. In het verleden ziet de lezer hoe Addie LaRue is gekomen tot wat ze nu is. Haar intrigerende levensgeschiedenis doet denken aan de type verhalen uit de pen van Diana Gabaldon, Kate Atkinson en Audrey Niffenegger. Al deze auteurs hebben namelijk boeken geschreven over personages die de tijd in feite overstijgt.

Vanaf het begin raakt de lezer, net als de personages in het boek, geïntrigeerd door Addie LaRue. Zij roept hierbij ook verschillende vragen op; hoe zou jij zijn wanneer je al zoveel hebt gezien en door iedereen die je tegenkomt vergeten wordt? Is dit daadwerkelijk de prijs die je wilt betalen voor onsterfelijkheid? In het kader van dit concept grijpt V.E. Schwab ook terug de kracht van woorden en bepaalde vormen van kunst die een mooie toevoeging vormen op het toch al bijzondere verhaal. Het onzichtbare leven van Addie LaRue is namelijk in een aantal delen verdeeld wat elk geopend wordt door een kunststuk, wat gerelateerd is aan Addie LaRue. Denk hierbij aan fotografie, schilderijen, maar ook belangrijke literatuur en muziek. Pas wanneer de lezer het desbetreffende deel gelezen heeft, wordt duidelijk wat de betekenis is van deze specifieke vorm van kunst. Ook het verhaal van Henry is heel mooi verweven met dat van Addie. V.E. Schwab verweeft in Het onzichtbare leven van Addie LaRue veel gevoelens, zoals eenzaamheid, hoop en liefde. Waarbij de ene personage vergeten wordt, lijkt de ander juist te veel op te vallen. Dit levert een mooi contrast, maar tegelijkertijd ook een adembenemend mooie relatie. Hier en daar zal de lezer zeker een traantje weg moeten pinken, waarbij het slot van het boek als een puzzel is die in elkaar valt.

Met Het onzichtbare leven van Addie LaRue laat Victoria Schwab pas zien hoe talentvol en divers ze kan schrijven. Haar nieuwste werk is op zijn minst genre overstijgend te noemen en zal een breed publiek aanspreken. In het Nederlands komt Het onzichtbare leven van Addie LaRue in een prachtige hardcover uitgave met kunst van Rosie Thorns 88 op de schutbladen en een oogstrelende tekening op onder de omslag van het boek.

Het onzichtbare leven van Addie LaRue is deze week in het Nederlands verschenen bij uitgeverij Boekerij en te bestellen via elke lokale boekhandel. Victoria/V.E. Schwab is een Amerikaanse fantasyauteur die doorbrak met De kleuren van magie die ook in het Nederlands verscheen bij uitgever Boekerij. De prachtige kunst in deze boekrecensie is afkomstig van Rosie Thorns 88. Meer over deze talentvolle kunstenares: rosiethorns88 – paper and digital artist