Recensie: De geheimen van Maxton Hall College (Maxton Hall #2) – Mona Kasten

Rijke leerlingen, gerenommeerde privé scholen en vooral heel veel machtsmisbruik en intrige. Maar onder al die macht, geld en drama zitten soms ook maar gewoon mensen. De save me series van Mona Kasten biedt dit allemaal en verscheen meer dan tien jaar geleden in het Duits. Momenteel lift de Nederlandse vertaling heerlijk mee op de Dark Academia hype en had uitgever Boekerij bijna geen betere moment kunnen kiezen om de trilogie te publiceren. Inmiddels is deel twee verschenen met als titel: De geheimen van Maxton Hall College.

‘Geld, glamour, luxe en macht: de vier zaken die de dienst uitmaken op Maxton Hall College en vier kwaliteiten die Ruby Bell niet bezit. Maxton Hall is een van de duurste, meest gerenommeerde privéscholen van Engeland en de klassieke Maxton Hall-student is een nazaat van een eeuwenoud adellijk geslacht, van invloedrijke politici of van grootheden uit de zakenwereld, geen dood­gewoon meisje met een studiebeurs. Daarom wil Ruby het liefst zo snel mogelijk afstuderen en in de tussentijd zo min mogelijk opvallen.

Ruby had nooit verwacht dat ze verliefd zou worden op James Beaufort, de schatrijke, ogenschijnlijk onbereikbare erfgenaam van het Beaufort herenmode-imperium. Maar onder zijn arrogantie bleek een heel andere James te zitten: een gevoelige jongen vol dromen, die perfect bij Ruby leek te passen… tot hij haar voor de ogen van iedereen liet vallen. Ruby is er kapot van. Nog nooit heeft ze zulke intense gevoelens voor iemand gehad en nog nooit is ze zo diep gekwetst. Ze wil haar oude leven terug, toen ze nog niemand kende op Maxton Hall en geen deel uitmaakte van de elitaire en verdorven wereld van haar klasgenoten. Maar ze kan James niet vergeten. Ze leven in compleet andere werelden, maar wat als ze toch voor elkaar zijn voorbestemd?’

De geheimen van Maxton Hall College zit weer vol intriges, geheimen, geld en een flinke academische vibe. Universiteit en vooral Oxford speelt een nog belangrijkere en zowat mythische rol in dit verhaal. Het is duidelijk dat Mona Kasten de ruimte van het tweede deel gebruikt om haar hoofdpersonages en de relaties onderling verder te ontwikkelen. Maxton Hall College eindigde met een enorme cliffhanger, wat betekent dat in De geheimen van Maxton Hall College veel gaande is. Geheimen die relaties onder druk zetten waaronder die van James en Ruby. Mona Kasten laat de lezer tot het eind van het boek gissen hoe het verder zal verlopen tussen deze twee personages. Ook geeft ze meer ruimte aan de personages Ember en Lydia, die meer uitgediept worden. Bij beiden blijkt veel meer achter te zitten dan je in eerste instantie denkt en dit biedt juist ook weer verhaallijnen voor in de toekomstige delen. Hier wordt door Mona Kasten op het eind van het tweede deel ook naar gehint.

Mona Kasten schrijft haar verhalen met veel emoties. In De geheimen van Maxton Hall College weet ze ervoor te zorgen dat je met de meest onsympathieke personages nog mee kunt leven. Het wordt in het verhaal meer en meer duidelijk dat iedereen zijn eigen problemen heeft waar hij of zij mee om moet gaan en hier zich altijd een (niet altijd even aardige) houding in probeert te nemen. De lezer wordt hierin meegenomen in de verschillende emoties die de personages ervaren bij verschillende problematiek, waardoor het verhaal dichter bij de lezers komt te staan. Hierin bouwt Mona Kasten ook een bepaalde spanning in, wat de lezer altijd doet beseffen dat de verhaallijn in De geheimen van Maxton Hall College verschillende kanten op kan gaan. Ook dit tweede deel eindigt met een heftige cliffhanger en zoals eerder genoemd verhaallijnperspectief voor de verschillende bijpersonages. Dit laatste doet ook sterk denken aan Mona Kasten haar andere series, waar ze bijvoorbeeld in verschillende boeken elk een ander persoon van een vriendengroep aan het woord laat.

De geheimen van Maxton Hall College voelt door de diepgaande emoties, de grotere rol voor bijpersonages en de academische omgeving waar het verhaal zich afspeelt, als een overtuigend (wellicht zelfs beter) vervolg op Maxton Hall College. Alle intriges, problemen en vooral de cliffhanger op het einde maakt dat je als lezer vooral wil weten hoe het afloopt. Bij zulke cliffhangers kan alles nog wel gebeuren in de vervolgdelen.

De boeken over Maxton Hall College zijn al eerder verschenen in het Duits en de filmrechten zijn inmiddels verkocht aan Amazon. Uitgever Boekerij is de Nederlandse vertaler van de boeken van Mona Kasten. Het derde deel staat gepland voor begin 2024.