Recensie: Het incident – Rudy Morren

Rudy Morren ‘loves to play with his readers’! Dat wordt maar weer erg duidelijk in zijn nieuwste misdaadverhaal, dat de titel Het incident draagt. De omslag met een naargeestig hotel gehuld in duistere kleuren en een duidelijk verliefd paartje trekt al gelijk de aandacht:

‘De achttienjarige Laura wacht in het Centraal Station tot iemand haar komt ophalen. Haar broer Quinten heeft het druk met zijn vrienden. Terwijl Maarten, hun vader, op werktrip is in Duitsland, rinkelt in kamer 306 van het Hering Hotel aanhoudend de telefoon. Daar begaat Karen, hun moeder, een faux pas met dramatische gevolgen. Twee jaar later verkeert het huwelijk van Maarten en Karen nog altijd in een crisis. Een steeds weer opduikende haveloze man, waanbeelden en angstdromen maken Karens leven tot een hel. Als ze met haar verleden in het reine wil komen, moet ze terug naar het Hering Hotel.’

Aan het begin van het boek loop je als lezer gelijk al rond met een naargeestig gevoel. Er staat iets op het moment te gebeuren, maar de eigenlijke gebeurtenis wordt niet beschreven. En juist omdat niet verteld wordt, wat er precies gebeurd is, roept dit veel vragen op bij de lezer. Aan de ene kant is het moeilijk de vinger te leggen op wat er nu precies bij elk van de personages speelt, maar duidelijk is wel dat ze flink zijn beïnvloed door ‘het incident’. Het is zeer duidelijk dat auteur Rudy Morren scenarist is, want hij weet zijn verhaal zo te vertellen, dat je als lezer wel vermoedens hebt, maar tot op het eind hierover blijft twijfelen. Waar het uiteindelijk om draait, wordt aan het eind van Het incident duidelijk en dat zet alle eerdere gebeurtenissen en de gedragingen van de verschillende personages in een ander daglicht.

Elk van de personages: Maarten, Karen, Quinten en Laura worden sterk en op driedimensionale wijze neergezet. Het wordt aan de lezer duidelijk gemaakt dat er grote geheimen spelen en ze, vooral na ‘het incident’ enorm met zichzelf worstelen. Mooi hierbij is dat er ook ruimte is voor actuele thematiek, zoals de zoektocht naar de eigen ware identiteit en de invloed van bepaalde gebeurtenissen op het psychisch welzijn. Dit wordt op heel interessante, maar ook heftige wijze in het verhaal verwerkt. Dit maakt dat in Het incident tot op het eind de spanning goed wordt opgebouwd en het verhaal verrassend blijft door diverse plotwendingen. Na het dichtslaan van het boek komt de lezer tot het besef dat Rudy Morren hem of haar heeft getrakteerd op een heel uniek en uiterst verontrustend boek. Het laat namelijk zien hoe ogenschijnlijk normale mensen kunnen reageren op een ongekend moeilijke gebeurtenis. En dat doet de lezer best wel even slikken…

Met Het Incident slaagt Rudy Morren erin zijn lezers op het puntje van de stoel te laten zitten totdat het boek met een geschokte zucht dichtgeslagen kan worden. Want wat als je iets heftigs had kunnen voorkomen en daar voor de rest van je bestaan mee moet leren leven?

Rudy Morren, Vlaams acteur en scenarist heeft inmiddels verschillende titels op zijn naam staan. Met Sneeuwspoor won hij in 2020 de 23ste Knack Hercule Poriotprijs voor het beste Vlaamse misdaadverhaal. Zijn boeken, waaronder de nieuwste titel Het incident verschijnen bij uitgever Horizon, een imprint van Overamstel uitgevers.