Recensie: De Kustmoorden – James Patterson & J.D. Barker

James Patterson schrijft (politieke) thrillers en is vooral bekend van zijn boekenserie over forensisch psycholoog Alex Cross. J.D. Barker is een nieuwkomer in het thrillergenre en heeft inmiddels veel succes verworven met zijn trilogie over detective Sam Porter: Horen zien zwijgen, Het vijfde meisje en Vergeef me. Ook verscheen recent een losstaande thriller De beller op lijn vier. Beide auteurs bundelen met De Kustmoorden hun krachten met het schrijven van een nieuwe thrillerreeks.

‘Al sinds hun traumatische kindertijd vertrouwen Michael en Megan Fitzgerald alleen elkaar. Ze moeten wel, na alles wat hun ouders hun hebben aangedaan. Als Michael thuiskomt en het lijk van een onbekende vrouw in zijn badkuip vindt, belt hij direct de politie. Maar als die even later op de stoep staat, hebben ze bewijs dat Michael het slachtoffer kende. Waarom kan Michael zich daar niets van herinneren?

Het mag duidelijk zijn dat iemand een gruwelijk spel met hem speelt. Terwijl Michael wordt afgevoerd naar het politiebureau, zet Megan alles op alles om haar broer vrij te krijgen. Als het dodental oploopt en de moorden steeds meer herinneringen aan hun kindertijd oproepen, begint zelfs zij te twijfelen. Hoe goed kent ze haar broer echt?’

De Kustmoorden begint erg spannend en pakkend met het moment dat Michael geconfronteerd wordt met een dode vrouw, die hij zelf vermoord zou hebben. Dit roept gelijk vragen op en daardoor zit je gelijk in het verhaal. Hoe kan iemand een vriendin hebben waar hij geen herinnering aan heeft? Deze vraag opent gelijk een beerput aan psychologische mogelijkheden en brengt de lezer tegelijkertijd een angstige weergave van de macht die iemand over een ander kan hebben. Duidelijk is wel dat het boek voornamelijk door J.D. Barker is geschreven, door de herkenbare korte hoofdstukken, dialogen en wisseling van personages. Hierbij wordt ook gebruikgemaakt van een verschillende manier van beschrijven van de gebeurtenissen.  Doordat ook James Patterson op de boekomslag staat, kan dit juist voor de fans van zijn werk, die een echt James Patterson boek verwachten, te hoge verwachtingen treffen.

Zowel Michael als zijn zus Megan zijn interessante personages door hun verleden met elkaar en door hun eigenaardige ouders. De thematiek hierin is heel intrigerend, namelijk nature versus nurture: Wat kan een bepaalde manier van opvoeding voor effect hebben op iemand met een al heftig verleden? Langzamerhand wordt in De kustmoorden steeds meer duidelijk, waarbij er sprake is van diverse plotwendingen. Sommige theorieën lijken wat over de top, waardoor je je als lezer afvraagt, hoe dit ooit heeft kunnen plaatsvinden. Vooral aan het eind van het boek laten James Patterson en J.D. Parker de spanning flink opvoeren. Aan de ene kant door een soort achtervolging en aan de andere kant nog een onverwachte wending in De kustmoorden te verstoppen. Juist deze ontwikkeling geeft de thriller een sterk einde en schept nieuwsgierigheid naar de vervolgdelen.

Alhoewel De Kustmoorden soms wat als ‘te veel’ aanvoelt met betrekking tot mogelijke theorieen, hebben de heren Barker en Patterson een spannende thriller afgeleverd, dat vooral in de tweede helft van het boek vlot wegleest. De afwisseling tussen verslagen en dialogen en boeiende hoofdpersonages dragen bij aan het leesplezier.

De Kustmoorden is geschreven door J.D. Barker en James Patterson en gepubliceerd bij uitgever Boekerij. Dit boek betekent het eerste deel van een trilogie en is te vinden bij de lokale boekhandel.