Recensie: Finale (Caraval #3) – Stephanie Garber

Het openslaan van Finale zal je ergens toch een beetje verdrietig stemmen. Dit boek, geschreven door Stephanie Garber, betekent namelijk het einde van de magische Caraval trilogie. Deze boeken nemen de lezers mee in de bijzonder sprookjesachtige en gevaarlijke wereld van Caraval, waar je stiekem zelf wel een uitnodiging voor zou willen krijgen. Is Finale de spetterende conclusie waar iedereen op hoopt?

‘Stephanie Garbers Finale neemt de lezer nog één keer mee naar de betoverende wereld van Caraval, waar Scarlett en Tella hopen op een goede afloop na de tragische gebeurtenissen die Tella op het wraakpad stuurde. Tella moet nu beslissen wie ze vertrouwt: Legende of een oude vijand. Scarlett staat voor een onmogelijke opgave, en Legende moet een keuze maken die hem voorgoed zal veranderen.
Caraval is voorbij, maar het belangrijkste spel begint nu pas. Dit keer zijn er geen toeschouwers. Alleen winnaars en verliezers…’

Met Finale heeft Stephanie Garber zichzelf overtroffen. Zowel Scarlett als Tella maken een belangrijke persoonlijke ontwikkeling door. Tella leert de ware betekenis van liefde en leert valse gevoelens van echt te onderscheiden. Scarlett ontdekt een belangrijk en afschuwelijk geheim over haarzelf en haar verleden en moet dit een plek weten te geven. Vanaf Caraval, het eerste deel van de trilogie, weet de lezer dat de moeder van Scarlett en Tella een belangrijke rol speelt in het leven van de zussen. In Finale leren ze meer over haar dan ooit en leren ze dit ook een plekje te geven. De Fortunae geven een erg mooie dimensie aan het boek, omdat ze erg tot de verbeelding spreken. De gifmenger, de hartenprins, de gevangen vrouw, de maagdendood. Het levert hele mooie beelden in ieders hoofden op, wanneer je je probeert voor te stellen hoe deze wezens er in het echt uit zien. Dit maakt Finale, maar eigenlijk de gehele trilogie erg origineel.

Finale betekent een antwoord op vele vragen. Wie is Legende nu echt? Hoe loopt het af met de moeder van Scarlett en Tella? Nemen de Fortunae nu de wereld over? En hoe loopt het af tussen Tella en Legende? En tussen Julian en Scarlett? De lezer krijgt een bevredigend antwoord op deze vragen en Stephanie Garber heeft nog meer in petto. Er worden in het laatste deel nog voldoende onverwachte geheimen ontrafeld, dat voor vele onverwachte wendingen zorgt. Hierbij blijkt dat personages die in eerste instantie kwaadaardige bedoelingen lijken te hebben, niet persé slecht hoeven te zijn. Door de gemakkelijke en toegankelijke schrijfstijl van de auteur vlieg je door het boek heen en beleef je het verhaal afwisselend door de ogen van beiden zussen. Leuk hierbij is dat er, net als in voorgaand boek veel ruimte is voor de koppige en levenslustige Tella. Aan het eind van het boek is nog een bonus hoofdstuk toegevoegd, waarin de lezer één van de hoofdstukken door de ogen van Legende beleefd. Dit is een mooie en waardevolle toevoeging aan al een heel bijzonder boek!

Stephanie Garber wilde een boek schrijven dat een kruising is tussen een film van Baz Luhrman en het liedje Cosmic Love van de band Florence and the Machine. Met veel overtuiging kan gezegd worden dat ze hier ruimschoots in is geslaagd. Finale is een zeer overtuigende en waardevolle afsluiting van een heel bijzondere trilogie!

Finale is evenals de voorgaande twee boeken in het Nederlands verschenen bij uitgeverij Luitingh Sijthoff. De Nederlandse vertaling bevat naast het verhaal een bonus hoofdstuk waarbij we een stukje uit Finale beleven door de ogen van Legende. Daarnaast bevat deze uitgave ook een persoonlijke brief van auteur Stephanie Garber. Hopelijk zal de uitgever in de toekomst vaker deze extra’s toevoegen aan boeken!