Recensie: Het Duister – Amy Engel

Je dochter verliezen, misschien wel één van de pijnlijkste dingen die je in je leven kan overkomen. Het overkomt de jonge moeder Eve, die het in haar korte leven al niet gemakkelijk heeft gehad. Wat oogt als een duistere thriller, blijkt veel meer dan alleen dit te zijn. Met Het Duister van Amy Engel duiken we in de donkere psychologie van een vrouw, die al te veel heeft meegemaakt.

‘Soms zijn de antwoorden pijnlijker dan de vragen…
In een van de armste gebieden in de Verenigde Staten, het Ozarkgebergte in de staat Missouri, worden twee twaalfjarige meisjes dood gevonden op een speelplaats. Een van hen is Junie, de dochter van Eve Taggert. Eve is “white trash’ en in pure armoede opgevoed door een keiharde moeder. Ze heeft er alles aan gedaan om Junie een beter leven te geven, maar tevergeefs. Het enige wat Eve nu nog kan doen, is Junie een waardige nagedachtenis gunnen.
Eve en haar dochter werden gezien als uitschot en dus wordt de moord niet serieus genomen door de plaatselijke sheriff, die alle aandacht richt op het andere meisje. Wanhopig van verdriet besluit Eve op eigen houtje de dader te vinden. Het pad naar gerechtigheid leidt haar van de duisterste krochten van de stad naar de uitgestrekte bossen en – nog angstaanjagender – terug naar de trailer van haar eigen moeder voor een allerlaatste harde les.’

Het Duister beleven we door de ogen van Eve, die wegens armoede de eindjes aan elkaar moet knopen. Ze doet alles om haar dochter Junie het leven te geven, die zijzelf nooit heeft gehad. Hierdoor heeft ze flinke duistere paden voor moeten bewandelen… Tot op een dag haar dochter vermoord wordt en ze in feite terugkeert naar haar donkere dagen uit het verleden. Hierbij stipt het nieuwste werk van Amy Engel een belangrijk thema aan, wat in het dagelijks leven nogal eens wordt vergeten; armoede. Wat je moet doen om niet kopje onder te gaan en wanneer je om die reden niet serieus genomen wordt. Juist dit thema en het besef hiervan maakt van Het Duister een bijzondere leeservaring. Namelijk de dagelijkse strijd om je hoofd boven water te houden is hartverscheurend.

Samen met Eve maakt de lezer in feite een reis terug naar haar verleden. Hierbij komen door auteur Amy Engel langzamerhand steeds meer puzzelstukjes aan het licht. Hoe komt het dat Eve nooit haar geboorteplaats heeft verlaten? En waarom haat ze de familie van haar dochters vriendin zo erg? De waarheid omtrent haar dochters dood, dat Eve uiteindelijk weet te achterhalen overtreft haar stoutste verwachtingen en zet haar wereld op zijn kop. Juist het gevecht van Eve met haar verleden en de zaken die ze ooit geloofde, maken van Het Duister een tragisch roman met een flinke dosis thrillerelementen. De omgeving, waarin Het Duister zich afspeelt, is hierbij heel passend gekozen. Deze omgeving is mooi passend terug te vinden op de omslag en de titel had niet beter gekozen kunnen zijn.

Het Duister is een boeiende thriller, waarin het gevecht en de persoonsontwikkeling van een jonge vrouw centraal staat. Amy Engel weet ondanks de aandacht hiervoor, de spanning goed in het verhaal te houden.

Amy Engel is strafrechtadvocaat en besloot zich op een dag volledig op het schrijven te richten. Haar nieuwste boek Het Duister is gepubliceerd door uitgever Boekerij en ligt vanaf nu in de Nederlandstalige boekwinkels.