Recensie: Het appartement – lucy Foley

Het mooie van een auteur als Lucy Foley is dat ze zich wel richt op een bepaald genre, zoals een Whodunnit, maar binnen dit concept hele verschillende verhalen weet te fabriceren. Wanneer je haar eerdere boeken De Gastenlijst en De Jachtpartij naast haar nieuwste titel Het appartement legt, vindt je een hele verschillende setting waar het verhaal zich afspeelt en sfeer van het desbetreffende boek.

‘Als Ben verdwijnt uit zijn appartement in Parijs, zijn er vijf verdachten:

de stapper

de ideale schoonzoon

de alcoholist

de hysterica

de conciërge

maar wie is hier…

HET SLACHTOFFER?

Ze zijn allemaal buren.

Ze zijn allemaal verdacht.

Wie vertrouw jij?

‘Wat doe jij hier?’ vraagt hij. Kalm, redelijk. Hij heeft niets te verbergen. Hij is niet bang. Nog niet.

Jess is toe aan een frisse start. Haar halfbroer Ben zei dat ze altijd welkom was bij hem in Parijs. Maar als ze aanbelt bij een prachtig appartement – zou Ben zich dit echt kunnen veroorloven? – is hij niet thuis. En hij komt ook niet thuis. Hoe langer Ben zoek blijft, des te meer zorgen Jess zich maakt. Kan er iets met hem zijn gebeurd? Bens buren zijn niet bepaald een vriendelijk gezelschap, maar ze zijn haar enige aanknopingspunt. Jess besluit hen te ondervragen, en ontdekt zo welke duistere geheimen er verborgen liggen achter de prachtige façade van de Rue des Amants.’

Jess is het belangrijkste personage in Het appartement, alhoewel de lezer het verhaal door verschillende personages beleeft. Vooral die verschillen tussen de personages zijn heel interessant en zetten tot nadenken. Bijvoorbeeld de tegenstellingen tussen Jess en haar broer Ben zijn al opvallend. Dit levert interessante achtergrondinformatie op over hoe een leven in verschillende milieus zo’n sterke invloed op iemands leven kan hebben. Daarnaast verwatert door de verschillende perspectieven ook de mate waarin personages goed dan wel slecht zijn. Is een bepaalde daad slecht? Of is een gedraging onvermijdelijk wanneer je de achtergrond hiervan kent. Bepaalde gebeurtenissen die tot iets leiden, kunnen heel veel zeggen over datgene waar het uiteindelijk toe leidt. De verschillende personages worden zo geportretteerd dat je ze graag beter wilt leren kennen. Wel is het zo dat vooral in het begin van het boek ruimte hieraan wordt geboden, wat wel de vaart wat uit het verhaal haalt. Maar je zult als lezer rijkelijk beloond worden je geduld hierin.

Het appartement speelt zich af in Frankrijk en de sfeer en de taal van dit land sijpelt tussen de pagina’s door met verwijzingen in de Franse taal zoals ‘la petite mort’. Juist deze sfeer van aan de ene kant heel chique en aan de andere kant zaken die het daglicht niet kunnen verdragen geeft een heel unieke sfeer aan het boek. Het gehele verhaal speelt zich voornamelijk af in en om een appartementencomplex, zoals de titel al doet vermoeden. Op het eerste gezicht lijken dit ogenschijnlijk op zichzelf staande en argwanende huurders, maar Lucy Foley heeft hierin wat interessante plotwendingen tot haar beschikking. Het mooie van deze verhaalwendingen is, dat ze alle gebeurtenissen in een geheel nieuw daglicht zetten. Ten slotte levert dit juist ook een heel verrassend en boeiend einde op, die je als lezer niet ziet aankomen.

Het appartement brengt voor de geduldige lezer een sfeervol en duistere whodunnit met boeiende personages, intriges en onverwachte plotwendingen. Dus dompel je als lezer onder in de chique Franse cultuur en ontdek alle vuile was van de bewoners van dit Franse appartementencomplex!

Lucy Foley studeerde Engelse literatuur en werkte bij een uitgeverij voordat ze zelf schrijver werd. Ze heeft inmiddels drie titels op haar naam staan, waarvan Het appartement de meest recente is. Al haar boeken verschenen bij uitgeverij Boekerij Meulenhoff.