Recensie: Een teken van jou – Sofie Cramer

Opvallend is dat veel recente aansprekende feelgood boeken van onze Oosterburen vandaan komt. Denk hierbij aan namen als Corina Bomann, Mona Kasten en nu ook Sofie Cramer. Met het boek ‘Sms für Dich’ verkocht zij in Duitsland vele exemplaren. In Nederland verscheen deze titel als Een teken van jou bij uitgever Boekerij.

‘Als Clara’s grote liefde Ben plotseling overlijdt, stort haar wereld in. Het stel had zich net verloofd en in plaats van haar dagen te vullen met het plannen van hun toekomst, moet Clara zich nu voorbereiden op een leven zonder hem. Ben was altijd degene bij wie ze haar hart kon uitstorten en nog steeds stuurt Clara regelmatig berichtjes naar zijn nummer om haar dagelijkse beslommeringen te delen, herinneringen op te halen of Ben te vragen haar een teken te geven dat hij nog steeds bij haar is.

Wat Clara niet weet is dat Bens telefoonnummer na verloop van tijd weer is vrijgegeven en dat haar berichten terechtkomen bij Sven, een journalist die geïntrigeerd is door de mysterieuze berichtjes en op zoek gaat naar de onbekende afzender.’

‘Te weinig verrijkende input, die wederom zijn innerlijke drive nog meer tot stilstand brengt.’

De omslag van Een teken van jou is vrolijk en trekt gelijk aan de aandacht van potentiele lezers. Dit geeft gelijk al mooi een voorproefje van het gevoel dat het verhaal uitspreekt; namelijk een heerlijke feelgood roman. Alhoewel Een teken van jou in een verdrietige situatie begint, spreekt er op een één of andere manier wel hoop uit het verhaal. Sofie Cramer creëert met de gebeurtenissen rondom Clara en Sven een soort van hartverwarmend verhaal met een bovennatuurlijk gevoel, terwijl de gebeurtenissen daarentegen ook logisch goed te verklaren zijn. Een teken van jou kan bijvoorbeeld in één adem genoemd worden met het boek Serendipity, waarbij alle toevalligheden op een gegeven moment ook niet meer zo toevallig aanvoelen. Het boek doet zijn genre eer aan door het aanwakkeren van hoop op wonderen en tweede kansen.

In Een teken van jou beleeft de lezer het verhaal door de ogen van zowel Clara als Sven. Beiden hebben op hun eigen manier een verlies ervaren en proberen hiermee om te gaan. Er wordt door Sofie Cremer dan ook veel tijd besteed aan de omschrijving van de personages en het moment dat de twee elkaar daadwerkelijk ontmoeten. Mooi is dat de lezer hierbij de gedachten van beide kanten meekrijgt, waardoor er echt meegeleefd kan worden met de aarzelingen en twijfels, maar ook de moed en daadkracht van de hoofdpersonages. En het feit dat je nieuwsgierig wordt naar de schilderijen, zegt hee veel over Een teken van jou. Juist door hun niet altijd bewuste contact met elkaar, leren beiden om hun eigen uitdagingen aan te gaan. Wel moet opgemerkt dat je als lezer graag zou willen weten hoe het verder afloopt op het eind met Sven en Clara. Wellicht een vervolgdeel mogelijk?

‘Uit de Duitse verfilming van Een teken van jou

Een teken van jou is echt zo’n boek voor de donkere dagen. Sofie Cramer laat je zowat weer in éénhoorns geloven. Een aanrader voor liefhebbers van de auteur Mona Kasten en de film Serendipity.

Sofie Cramer studeerde politicologie en Duitse literatuur en het boek Een teken van jou (SMS für Dich) betekende haar internationale doorbraak. Dit boek is al in het Duits verfilmd en een tweede film is in de maak met Celine Dion, Sam Hueghan (‘Outlander’) en Priyanka Chopra Jonas (‘Quantico’). Een teken van jou verscheen in het Nederlands bij uitgever Boekerij.