Recensie: Killman Creek – Rachel Caine

Je man blijkt een seriemoordenaar te zijn en door een ongeluk kom je daar bij stom toeval achter. En dan blijkt ook nog de wereld te denken dat jij eigenlijk zijn handlanger bent. Dit overkomt Gwen Proctor, die daarop volgend op de vlucht slaat. Maar hoe kan ze overleven met haar man op vrije voeten en de hele wereld die tegen haar is?

‘Gwen Proctor heeft haar kinderen gered van haar ex, seriemoordenaar Melvin Royal, en zijn verbond van psychopathische handlangers. Maar de strijd is nog niet voorbij. Niet nu Melvin uit de gevangenis is ontsnapt. Niet nu ze een beangstigend sms’je heeft ontvangen…                                             Je bent nu nergens veilig.
Haar schuilplaats aan Stillhouse Lake voldoet niet meer. Gwen laat haar kinderen veilig achter bij een goed bewapende buurman. Zelf gaat Gwen op jacht, met de hulp van Sam Cade, de broer van een van Melvins slachtoffers. Ze weet wat ze moet doen, ze heeft de kunst kunnen afkijken van een van de meest gestoorde moordenaars. Maar waar ze tegen strijdt, is erger dan alles wat ze gevreesd had – een uitgekiend psychologisch spel met als doel haar te vernietigen. Gwen vertrouwt alleen nog op woede en wraak als ze haar prooi nadert. Eén ding is zeker: een van hen zal sterven.’

Killman Creek is het tweede deel in de serie over de moedige Gwen Proctor, die er alles aan doet om te overleven. Het boek Stillhouse Lake ging hier aan vooraf. Sinds ze het gruwelijke geheim over haar man ontdekt heeft, is deze vrouw sterker en dodelijker geworden. In Killman Creek laat Rachel Caine haar hoofdpersonage niet langer vluchten, maar gaat ze de strijd aan met haar ex-man. Het verhaal wordt afwisselend verteld door de verschillende personages in het boek; Gwen Proctor, haar kinderen, maar ook Sam. Door onderling wantrouwen liggen de relaties soms gecompliceerd en dit wordt nog extra op scherp gezet, doordat er zekere beelden van iets worden blootgelegd. Het is hierbij interessant om te lezen met welke gevoelens deze personages worstelen; natuurlijk Gwen, maar ook haar kinderen Connor en Lanny. Juist ook de dagelijkse zaken, zoals een verliefdheid of een verlangen naar een vader en een veilige plek, maken al deze gevoelens nog extra complex. En dat maakt dat deze personen gevoelens bij de lezers losmaken en gaan leven.

Ook in Killman Creek is die nagelbijtende spanning weer aanwezig. Voornamelijk in de tweede helft van het boek, waar een mogelijke confrontatie tussen Gwen en Melvin. En op het moment dat er bepaalde zaken uitlekken, die het onderling wantrouwen alleen nog maar opstoken. Het boek bevat hierbij verschillende onverwachte plotwendingen, waardoor je tot het eind op het puntje van je stoel blijft zitten. Daarbij voorspelt de achterflap van het boek dat er iemand zal sterven, maar de grote vraag is ‘Wie?’. Het slot van Killman Creek overtuigt en geeft antwoord op de meeste vragen. Maar het einde roept ook vragen op. Er komt sowieso een derde deel, maar hoe gaat het verhaal met dit einde verder? Hierdoor wordt er nieuwsgierigheid geschept naar Wolfhunter River dat het derde deel zal zijn van deze serie.

Killman Creek levert opnieuw een overtuigende, uiterst spannende horror-thriller op, met een sterke persoonlijke ontwikkeling voor verschillende personages. De goed opgebouwde spanning en onverwachte plotwendingen zorgen ervoor dat je pas weer ademhaalt, na het boek uit is.

9,5/10

Auteur Rachel Caine heeft een diverse achtergrond. Naast auteur van meer dan twintig boeken is ze accountant, een verzekeringsonderzoeker en een professionele muzikant geweest. In Nederland verschijnen haar boeken bij Karakter Uitgevers.