Recensie: Stillhouse Lake – Rachel Caine

De omslag van deze huiveringwekkende thriller trekt gelijk de aandacht en schept daarnaast een mooi beeld van de sfeer van het boek. Want wat als jouw man een seriemoordenaar blijkt te zijn? En erger nog; als de familie van de slachtoffers ervan overtuigd zijn dat jij zijn handlanger bent?

Gina is een introverte huisvrouw met een gelukkig huwelijk en twee leuke kinderen. Maar dan wordt door een auto-ongeluk het geheime leven van haar man als seriemoordenaar onthuld. Gina’s voormalige leven is voorbij, ze begint opnieuw, neemt een nieuwe naam aan, Gwen Proctor, die zich ontpopt als een moeder die door het vuur gaat voor haar kinderen.
Nu haar ex in de gevangenis zit, heeft de nieuwe Gwen een toevluchtsoord gevonden in een huis in het afgelegen Stillhouse Lake. Toch blijft ze doelwit van stalkers en internettrollen die denken dat ze iets te maken heeft met de misdaden van haar man. Voorlopig blijft ze erop vertrouwen dat haar kinderen eindelijk rustig kunnen opgroeien.
Maar net als ze zich op haar gemak begint te voelen met haar nieuwe identiteit, wordt er een lichaam gevonden in het meer – en komen er dreigende brieven van een maar al te bekend adres. Gwen moet voorkomen dat ze wordt ontdekt – of toekijken hoe haar kinderen het slachtoffer worden van een moordenaar die haar wil kwellen. Eén ding is zeker: ze heeft geleerd hoe ze het kwaad moet bestrijden. En ze zal nooit stoppen.’

Het is bijna onmogelijk voor te stellen. De man waarbij je jarenlang gelukkig getrouwd bent, blijkt er wel een hele bizarre hobby op na te houden: Jonge meisjes villen en vermoorden. En alsof dit nog niet erg genoeg is, wordt jij ervan verdacht hem mee te hebben geholpen. Wat na de ontdekking volgt, is een heksenjacht door nabestaanden van slachtoffers om Gina Royal en haar kinderen het betaald te zetten. De lezer beleeft het verhaal door de ogen van Gina, die inmiddels door het leven gaat als Gwen Proctor. In eerste instantie vraag je je af of haar achterdocht terecht is en of ze misschien toch niet iets heeft kunnen weten. Maar al snel wordt haar paranoia die van jou als lezer, en durf je niemand meer te vertrouwen. En dit juist de psychologische kracht van Stillhouse Lake. Rachel Caine zaait verwarring en laat zien dat je eigenlijk niemand kunt vertrouwen. Maar evengoed laat het boek ook zien, dat je er op een gegeven moment wel voor moet kiezen om iemand te vertrouwen, om een heksenjacht te overleven.

Stillhouse Lake laat ook duidelijk zien hoe je als mens kunt veranderen onder deze omstandigheden. Als opgroeiend kind, maar ook als vrouw, die er alles voor doet om haar kinderen te beschermen. Dit levert ook een constante spanning in het boek op. Het kat en muis spel, die auteur Rachel Caine uitzet, zorgt ervoor dat je tot op het eind gespannen op het puntje van je stoel blijft zitten. Binnen al deze gebeurtenissen is vooral de ontwikkeling die Gina doormaakt indrukwekkend. Haar vechtlust om het hoofd boven water te houden en uiteindelijk de strijd op te pakken tegen haar ex-man is bewonderingswaardig. Het is ook schrokkend om te lezen hoe ver mensen kunnen gaan in hun heksenjacht door het schrijven van dreigbrieven, telefoontjes en zelfs fysieke beschadiging van iemand! Ook buurman Sam is een karakter dat je bij zult blijven in zijn moed om te beseffen dat hij het al die tijd bij het verkeerde eind had. Ten slotte is de setting waarin het boek zich afspeelt geheel passend bij het verhaal. Een mysterieus meer met veel bos, wat heerlijk bijdraagt aan de angstaanjagende sfeer van Stillhouse Lake. En het einde van het boek laat duidelijk zien, dat het gevaar voor Gina en haar kinderen nog lang niet voorbij is.

Stillhouse Lake is een uiterst nagelbijtende, angstaanjagende en originele thriller, waarin gruwelijke details niet worden geschuwd. Een aanrader voor elke liefhebber van psychologische thrillers.

Rachel Caine is een pseudoniem van Roxanne Longstreet Conrad. Deze Amerikaanse schrijfster heeft al boeken in diverse genres op haar naam staan. Stillhouse Lake is het eerste deel van een serie en is in het Nederlands verschenen bij Karakter Uitgevers. Het tweede deel Killman Creek is inmiddels ook vertaald en de vervolgdelen staan in de planning.