Recensie: Een moordgids voor antiekverzamelaars – C.L. Miller

De antiekwereld is een heel eigen universum op zichzelf. De zoektocht naar zeldzame en oude zaken spreekt zeer tot de verbeelding. In het boek Een moordgids voor antiekverzamelaars duikt C.L. Miller in deze wereld overgoten met een flink thrillersausje.

Voor welk antiekstuk zou jij een moord doen?

‘Freya Lockwood keert voor het eerst in jaren terug naar haar schilderachtige Engelse geboorteplaats nadat ze hoort dat Arthur Crockleford, antiquair en haar voormalige mentor, onder mysterieuze omstandigheden is overleden. Samen met haar excentrieke tante Carole gaat ze op zoek naar antwoorden.

Hun onderzoek leidt hen naar een oud landhuis waar een weekend voor antiekliefhebbers wordt georganiseerd. Maar niet alles is wat het lijkt: het antiek is vervangen door slechte reproducties en de andere gasten gedragen zich wel heel geheimzinnig. Wat gebeurt er op dit landgoed en hoe was Arthur erbij betrokken? Kunnen Freya en Carole de waarheid achterhalen voordat de moordenaar opnieuw toeslaat?’

Vanaf de eerste letters van het boek wordt de lezer als het ware in het verhaal gezogen. Een moordgids voor antiekverzamelaars begint namelijk met de persoon waar het allemaal om draait: Arthur Crockleford. Hij heeft iets gedaan wat zijn leerling Freya Lockwood voor altijd van hem heeft vervreemd. Vanaf het begin van het verhaal is de grote vraag wat er precies gebeurd is. En waarom overlijdt Arthur plotseling? Ongewild wordt Freya opnieuw maar ongewild in dit leven gezogen. Freya spreekt al personage erg aan, omdat ze geen jong slank meisje is, maar een vrouw van middelbare leeftijd die haar hang naar avontuur duidelijk niet verleerd is.

Het is duidelijk dat C.L. Miller zelf uit het antiekwereldje komt, omdat de omgeving en de gebeurtenissen erg waarheidsgetrouw aanvoelen. De antiekwereld zit natuurlijk ook vol met intrige, namaak en mensen die er alles voor over hebben om hun eigen hachje te redden. Een moordgids voor antiekverzamelaars wisselt hierin tussen heden en verleden en er komt langzamerhand steeds meer duidelijk over wat er tussen Freya en Arthur gebeurd is. Daarbij leest het verhaal ook als een soort dagboek, omdat elk hoofdstuk begint met een quote van Arthur Crockleford.

Een moordgids voor antiekverzamelaars is een blik in het verleden, een thriller en een ontwikkeling van een bijzondere connectie tussen twee mensen in een. Niets is wat het lijkt en de conclusie van het boek komt onverwacht.

Een moordgids voor antiekverzamelaars verschijnt bij uitgever The House of Books. C.L. Miller heeft zelf gewerkt voor een bekend antiquair en put hier haar inspiratie uit.