Recensie: De Zondaar (Van Zandt #3) – Hans Faber

Misdaadverslaggever Vince van Zandt is inmiddels geen vreemde meer. Met De Zondaar schrijft auteur Hans Faber alweer het derde deel over dit eigenwijze en koppige personage. Van Zandt heeft inmiddels het imago dat hij lastige zaken en confrontaties met zijn meerderen niet uit de weg gaat, zo ook in De zondaar kan de lezer van deze eigenschappen genieten…

‘Een reeks moorden houdt Urk in de greep. Kan Vince de moordenaar ontmaskeren?

Misdaadverslaggever Vince van Zandt heeft een moeilijke tijd. Een grote en spraakmakende reportage van zijn hand moet gerectificeerd worden en van de nieuwe hoofdredacteur mag Vince alleen nog maar bureaudiensten draaien. Tijdens een van die diensten stuit Vince op een duistere moord op Urk. Op eigen rekening reist hij af naar de plaats delict waar de moordenaar een Bijbeltekst in het strand heeft achtergelaten. Niet veel later wordt Urk opgeschud door een tweede moord. Vince’ interesse wordt gewekt als iemand op een blog details over de moorden publiceert die alleen de moordenaar kan weten…’

Waar de vorige delen in zwart/wit/grijs tinten zijn gehuld, is de omslag van De zondaar hiermee vergeleken heel kleurig. Deze kaft trekt ook gelijk de aandacht met de afbeelding van huizen, water en in de lucht circulerende meeuwen. Centraal in De zondaar staat naast onze bekende misdaadjournalist wel twee bijzonder actuele zaken centraal. Namelijk Urk en de daaraan gerelateerde gelovige gemeenschap (beter bekend als de zwartekousenkerk). Urk is een voormalig eiland en is qua oppervlakte de kleinste gemeente van Nederland. Urk neemt een heel bijzondere plaats in Nederland in, vanwege eigen normen en waarden. Zaken in Urk gaan net even wat anders en daarom is het interessant dat Hans Faber dit als decor heeft genomen voor zijn nieuwste boek. Mooi hierbij is dat de tegenstellingen in relatie tot Urk in De Zondaar heel mooi naar voren komen. Bijvoorbeeld argwaan tegenover nieuwelingen naast het juist helpen van deze mensen.

Zaken zoals mishandeling en misbruik en het in de doofpot stoppen hiervan is zeer actueel. Hans Faber laat in zijn boek zien dat dit flinke trauma’s tot gevolg kan hebben, dat iemand voor de rest van zijn leven kan veranderen. Het levert naast een flinke dosis thrillerelementen ook iets tragisch en iets verdrietigs of. Hoe afschuwelijk bepaalde daden ook kunnen zijn, soms kun je je als lezer ook inbeelden hoe iemand zover heeft kunnen komen. En dat is met betrekking tot De Zondaar zeker het geval. Ook het doorzettingsvermogen van Vince van Zandt wordt weer op de proef gesteld. Vooral de wisselwerking tussen bijbelteksten, de moordenaar en de blogger levert een heel spannende en interessante driehoek op. Dit maakt dat de spanning in De zondaar goed opgebouwd wordt zonder dat dit ten koste gaat van de diepgaande beschrijving van de verschillende hoofd- en nevenpersonages.

De Zondaar is opnieuw een overtuigend werk in de serie over misdaadverslaggever Vince van Zandt. Juist de combinatie van goed uitgewerkte personages, de intrigerende provincie Urk en de invloed van bijbelteksten maken het boek tot een spannend geheel.

Naast De minister en De rus is De Zondaar het derde deel over de misdaadverslaggever Vince van Zandt. De boeken zijn geschreven door Hans Faber en gepubliceerd bij uitgever The House of Books. Bezoek de lokale boekhandel voor een exemplaar van dit boek.